Norsk plasma-bonanza

Ølen og bensinen er dyr, men det går nok ikke så verst likevel. 17.000 nordmenn tok seg råd til å kjøpe plasmaskjermer første halvår i år.

Plasmaskjermer er fortsatt dyrt, men synker stadig i pris. Du får nå kjøpt tv-er med plasmaskjermer fra rundt 14.000 og oppover, og det finnes flere 42 tommers modeller til under 20.000 kroner.

Markedet har mange konkurrenter, men føres an av sør-koreanske LG Electronics . Ifølge tall fra LG er hver fjerde plasmaskjerm som selges en LG. LG, som etablerte seg med eget selskap i Norge først i 2004, har hatt en vekst på 1.275 prosent i årets seks første måneder sammenlignet med fjoråret.

- Vi venter samme veksttakst i neste halvår. I løpet av 2006 vil trolig lcd-segmentet ta over noe av det markedet, fra 32- til 37-tommers skjermer, som nå domineres av plasma. Da kan vi få et lite prisfall, sier Andreas Westgaard, norgessjef  for LG Electronics.

Melk og honning. Og plasma.

Norge er ifølge LG det landet hvor plasmasalget øker mest i Norden. Totalt økte salget av plasmaskjermer på forbrukermarkedet med 447 prosent første halvår 2005, sammenlignet med samme periode i fjor.

Den store salgsøkningen innebar at hver tredje solgte plasma andre kvartal i Norge var fra LG Electronics med en markedsandel på 32 prosent Totalt for året er det solgt 17 398 plasma-tv i Norge første halvår 2005. Størst andel har LG med 25,4 prosent av markedet.

Vet lite

En undersøkelse gjort av IKT-Norge viser at det skorter på kunnskapen om HDTV i butikkene. Fjernsynet bør kunne sende i ekte HDTV-format, om man skal få fullt utbytte av digital-tv-dignaler.

Det er trolig et vesentlig poeng, om man skal investere i en såpass dyr tv.