Norsk rakettvekst for bærbare pc-er

Norsk rakettvekst for bærbare pc-er

Acer peker seg ut med en drøy dobling av bærbar-salget, men også Dell viser imponerende vekst.

Foreløpige beregninger Computerworld.no har gjort antyder en totalvekst i pc-markedet på rundt 50 prosent. Av de fem største leverandørene kan vi presentere tall fra alle unntatt HP, som offentligjør sine tall på mandag. HP antas å beholde tetplassen, foran Dell, Fujitsu Siemens, Acer og Lenovo, i den rekkefølgen.

Vekstvinneren er Acer, som ifølge egne tall har økt salget av bærbare pc-er fra snaut 32.000 til nær 70.000 enheter, eller 112 prosent.

Det imponerer også at Acer har økt omsetningen av stasjonære pc-er med 100 prosent fra 7.000 til over 14.000. Det kan hende at Acers nye Ferrari-serie har bidratt til å tydeliggjøre selskapets produkter i en verden av grå design.

Det taiwanske selskapet har gått forbi IBM/Lenovo i bærbarmarkedet, og nærmer seg "topp tre" og Fujitsu Siemens.

Vokste 60 prosent

Også Dell har stor vekst i bærbarsegmentet, som vokser med hele 60 prosent til 87.000 enheter, basert på en sammenligning med IDC-tall for 2004.

- Vi er veldig godt fornøyd med hele 2005. Det har vært mange store avtaler, med blant andre Posten , Helse Sør og Statoil, sier markedssjef Hans Kristia Seime til Computerworld.no.

Dells salg av stasjonære hadde en nedgang på seks prosent i siste kvartal, men imponerer likevel med en vekst på 35 prosent til 123.000 solgte enheter i 2005.

- Vi fikk en liten knekk mot slutten av året som følge av endringen i hjemme-pc-reglene. Dessuten var 2004 et usedvanlig godt år på grunn av en storavtale med Forsvaret, og det bidrar til å forklare nedgangen, sier Seime.

Stasjonært på stedet hvil

Lenovo hadde et godt bærbar-år, men ikke fullt så ekstatisk stasjonær-år.

- I utgangspunktet var målet for 2005 å opprettholde posisjonen for stasjonære samt øke andelen på bærbare i bedriftene. Dette har vi stort sett innfridd, sier Mette Silberg i Lenovo.

Lenovo økte bærbar-salget med 43 prosent, fra 28.900 i 2004 til drøyt 41.000 i 2005. En stor avtale med Telenor plasserte Lenovo helt øverst i bærbarsalget i andre kvartal.

Salget av stasjonære har derimot falt med 14 prosent, til 21.000 enheter.

Konsument-problemer

- Vi har hatt leveringsproblemer på konsumentsiden i november og desember. Så det har nok gått litt utover julesalget, sier Andreas Tollefsen i Fujitsu-Siemens.

Han ser ellers en klar overgang fra stasjonære til bærbare modeller. Dette reflekteres i en nedgang i salget av stasjonære pc-er på rundt 2.000 enheter, mens salget av bærbare pc-er økte med over 50 prosent også for Fujitsu Siemens.