- Norske elever taper på Microsoft-kupp

- Norske elever taper på Microsoft-kupp

En avtale om eneleveranse med Microsoft er svært uheldig for det norske utdanningssystemet, mener Knut Yrvin i Skolelinux.

En avtale mellom Microsoft og 12 av Norges 19 fylkeskommuner sørger for at produkter basert på åpen kildekode vil ha en tøff fremtid i norsk utdanning. Dette betyr et tap av it-kompetanse for fremtidige elever, mener Knut Yrvin i Skolelinux.

- Det er en bra ting at elevene lærer flere systemer, som Microsoft, Linux, men også Novell, Apple osv. Da lærer de å finne ut hvilket alternativ kan løse de ulike oppgavene. Mangel på mangfold vil føre til dårligere it-kunnskap, sier Yrvin til Computerworld.no.

Har ikke styringsrett

At avtalen med Microsoft er en uheldig signal fra en regjering som flagger åpen alternativer er en ting. Noe annet er argumentasjonen politiske rådgiver Jørund Leknes i Fornyingsdepartementet gir i papirutgaven til Computerworld sist fredag.

- Vi har ikke styringsrett overfor kommuner og fylker i slike saker, sa Leknes til Computerworld.

Dette mener Yrvin er helt feil. Han sammenligner med andre saker regjeringen har grepet inn i.

- På den ene siden overprøver Miljøvernministeren vedtak om å gi Kjell Inge Røkke lov å bygge ut et stort hus i en kommune. Regjeringen begrunner dette med at de vil ha en helhetlig reguleringsplan, sier Yrvin.

Yrvin mener retningslinjene for departementenes styring og oppfølging av fylkesmannsembetene er tydelige på dette området.

- Regjeringen har gjennom fylkesmannen instruksjonsrett og kan følge opp at kommuner og fylkeskommuner følger opp regjeringens politikk. Dette kan de styre på en proaktiv måte. Kunnskapsdepartementet har gjort dette gjennom tildelingsbrevet de sendte Utdanningsdirektoratet.

Kan skape sitt eget yrke

I avtalen sikrer Microsoft seg bindende lisenssalg for alle pc-er som brukes i skolevesenet, uansett om de er utstyrt med Linux-programvare eller ikke. Hva dette eksakt betyr for skolelinux-prosjektet har ikke Yrvin oversikt over ennå.

- Jeg har ikke tenkt på annet enn hva det betyr for fylkeskommunene. Dette er deres ansvar. Men det er klart at dette er en betydelig begrensning for oss. Men vi fortsetter som før, sier Yrvin.

Han er mest opptatt av at norske elever møtes med mangelfulle muligheter på norske skoler.

- Dette er en pedagogisk endring. Vi vil helst utdanne våre barn som samfunsborgere. Da er det viktig at de lære å bruke flere alternativer, og finner ut hvilket passer best. Med  Skolelinux kan elevene selv skape sin egen fremtid, sitt eget yrke. Den mulighet faller bort hvis de bare skal bruke Microsofts produkter, sier Yrvin.

Les også: Microsoft kupper skole-Norge