Norske nettbutikker er for dårlige

Norske nettbutikker er for dårlige

De har for lite respekt for kundene. Og de har dårlig hygiene.

Nettbutikkene i Norge har stort forbedringspotensial, mener Agnes Beate Steen Fosse, daglig leder  i Eforum

 

- Mange bør begynne med grunnleggende hygienefaktorer, sier Steen Fosse i en pressemelding.

 

Steen Fosse er en av medlemmene i Posten Norges jury som skal kåre årets netthandelsbedrift.

 

Hygienefaktorer i denne sammenheng er regler for hva slags informasjon man skal gi både før, under og etter et kjøp i en internettbutikk.

 

Disse reglene bestemmes ut fra ehandelsloven, angrerettsloven og forbrukerkjøpsloven. Til sammen er det 11 lover som bestemmer salgsbetingelsene en nettbutikk må forholde seg til.

 

Respekt for sine kunder

 

- Jeg velger å kalle dem grunnleggende hygienefaktorer, og disse må være på plass - i respekt for kunden, sier Steen Fosse.

 

Det innebærer for eksempel at organisasjonsnummer og kontaktinformasjon ligger ett klikk unna. Det skal være enkelt for kundene å få tak i noen i bedriften. Andre hygienefaktorer er salgsbetingelser og informasjon om angrerett.

 

En kunde har lov til å angre innen 14 dager etter at varen er mottatt, og kan angre uten grunn. Varen må leveres tilbake i samme stand og mengde, og en nettbutikk kan ikke nekte en forbruker å åpne varen.

Reklamasjon, totalpris, garanti, betalings- og leveringsforhold er også noe som skal komme tydelig frem under kjøpet på nettbutikken.

 

- Minimumskravene for en god nettbutikk og elementer er viktig når noe går galt. Når de er på plass i lovmessig stand gir dette forbrukerne tillit til kanal og aktør, sier Steen Fosse.

 

Utnytt forretningmessige muligheter

 

Som daglig leder i Eforum er Steen Fosse opptatt av at nettbutikker utnytter de forretningsmessige mulighetene. Målet må gjennomgående være utnyttelse av elektroniske prosesser for effektiv drift i alle prosesser i nettbutikken.

 

Dette innebærer å ta i bruk lagerstyring, integrering mot kontorstøttesystemer og kundeoppfølgingssystemer (CRM).

 

- Blant de nominerte nettbutikkene ser vi at noen er gode på noe, mens andre er gode på noe helt annet. Likevel vil jeg si at mange med relativt enkle grep kan bli veldig mye bedre, avslutter Steen Fosse.