Norske nettbutikker øker mest

Norske nettbutikker øker mest

For hver krone nordmenn handler for på nettet, havner 48 øre i norske nettbutikker. Ifølge tall fra Visa har norsk-andelen eksplodert de siste årene.

I 2000 gikk 53 prosent av pengene norske Visa-kunder brukte på internett til amerikanske nettbutikker. Norske butikker ble avspist med kun 6 prosent. Nå er forholdet snudd på hodet, sier Torstein Lind-Isaksen i Visa Bankgruppe i en pressemelding til Computerworld.no.

 

 

I løpet av første halvår fikk amerikanske nettbutikker kun 6 prosent av nordmenns totale Visa-kjøp på nett, mens Norge i samme periode hadde 48 prosent av denne omsetningen.

Flere som handler

I 2000 handlet norske Visa-kunder for til sammen 126 millioner kroner på internett. I løpet av første halvår 2005 var denne summen over 3 milliarder kroner. Lind-Isaksen tror endringen hovedsakelig skyldes to faktorer: Økt utvalg av norske nettbutikker og en generell økning av nordmenn som handler på nett.

 

Netthandel har blitt en vanlig handelskanal for folk flest. Nordmenn velger nettbutikker som leverer raskt og som fører varer de kjenner fra den fysiske verden. Lind-Isaksen tipper at handelen i de norske nettbutikkene vil fortsette å øke i årene som kommer.

 

Feriereiser/flybilletter og hotellopphold er blant de mestselgende kategoriene og det er samtidig disse som har opplevd størst vekst. Noe av grunnen er at reiseselskapene ofte opererer med store rabatter og at reiselivsrelaterte tjenester utelukkende tilbyr kortbetaling.  

Nesten trygt å bli svindlet

Ifølge Visa er det like trygt å handle på nettet som i den fysiske verden. Og hvis du blir svindlet får du igjen pengene dine, så sant du kontakter kortselskapet og banken din. Visa poengterer at norske nettbutikker er flinke til å ta i bruk kortselskapenes tryggeste betalingsløsninger, og at folk har all grunn til å føle seg trygge når de handler.

 

Torstein Lind-Isaksen mener imidlertid man bør være forsiktig med å bruke kortet innenfor to bransjer, nemlig porno og pengespill. Disse sakene utgjør et klart flertall av klagesakene som dukker opp og Lind-Isaksen råder folk til å tenke seg om før de kjøper slike tjenester på nettet.

 

Det er ikke alltid slik at nettsidene har en reell avtale med kortselskapene, selv om det kanskje kan se slik ut. Og skulle du bli utsatt for svindel i et slikt tilfelle kan du gjerne se langt etter pengene.