Norske utstillere fornøyd med Cebit

Norske utstillere fornøyd med Cebit

I sitt 20-årsjubileum trakk Cebit færre besøkere, men antall inngåtte kontrakter og deltakende beslutningstakere økte.

Cebit fikk 450.000 besøkere i år. Det er rundt 30.000 færre enn i fjor. Men for de norske deltakerne har Cebit stort sett vært en suksess.

 

- Jeg har snakket med de fleste norske utstillere på Cebit og de er stort sett veldig fornøyde. De har fått nye kontrakter, både forhåndsavtalte og uventet. Med en enkel unntak planlegger de fleste å komme tilbake neste år, sier Karin Mehren i Hannovermessen til Computerworld.no.

Påstanden bekreftes av flere deltakere. Selskapet Earforce fikk til og med utenlandske friere, men Geir Solem vil ikke si mer om en eventuell fusjon.

 

- Vi er veldig fornøyde med gjennomføringen. Vi fikk flere kontrakter. Det er for tidlig å si noe mer om resultatet av det utenlandske initiativet. Generelt sett var det veldig bra, og vi kommer til å reise tilbake neste år, hvis situasjonen tillater det, sier Solem til Computerworld.no.

 

Norske Seko Data fikk presentert sitt norskutviklede mediesenter til omverdenen. Selskapet hadde en fellesstand med tyske Stino, som leverer maskinvaren til mediesenteret. Martin Anfindsen i Seko Data fikk mange gode tilbakemeldinger.

 

Ingeniør fra Mercedes

 

- Jeg synes det var veldig bra, vi fikk masse ut av det. Vi fikk nye internasjonale partnere, noe var avtalt, noe var uoppfordret. Jeg tror det vil generere ny business for oss. Vi har fått en distributør i Slovakia og Tjekkia. Der går vi ut sammen med en stor bredbåndsleverandør. Vi fikk til og med en av ingeniørene i Mercedes på besøk, som er interessert i en av våre løsninger, sier Anfindsen.

 

Det forblir et uløst mysterium hvorfor det er så relativt få norske selskaper som tar turen ned. Norge hadde 20 av de i total 6.262 utstillere. Rundt 3.000 var tyske, de øvrige 70 nasjonene inntok de andre standene. Flest utstillere i Europa hadde Storbritannia med 189 utstillere etterfulgt av Nederland med 112 og Italia med 84 selskaper.

 

- Vi hadde mye større norsk satsing før. Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere bedrifter vil være med. En stand på Cebit koster like mye som en lignende på Lillestrøm. Cebit er enestående, den eneste store ikt-messen i behold. Det er rimelige penger for å markere seg, sier Mehren.

 

Men hun påpeker at noen norske selskaper er til stede gjennom sine partnere, som Opera og Trolltech.

 

Økt medieinteresse

 

- Det trengs støtte fra et offentlige organ for å få flere inn. Inovasjon Norge gjør en bra jobb, på sikt kan vi få flere stands. Problemet er at med dagens hall-inndeling blir mange bedrifter feilplassert i en fellestand. Men de kan bruke dem som base for å skape kontakter, sier Mehren.

 

I Cebits sluttrapport skrives det om 20 prosent flere kontraktsinngåelser enn i fjor. Mehren kan ikke spesifisere tall for Norge, men mener det har vært bra for de fleste.

 

Ifølge samme rapporten steg antallet personer med rådgivnings- eller beslutningsmyndighet på messen fra 77 prosent i fjor til 80,4 prosent i år.  Hele 50 prosent av alle fagbesøkende hadde konkrete investeringsplaner. En gjennomsnittsbesøkende var innom 26 stands for å hente inn informasjon og for å snakke med utstillere.

 

Mediainteressen under Cebit var igjen enorm. Størst økning så man fra fjernsynssektoren. Fra Norge var NRK på plass med et team fra “Schrödinger’s katt” som planlegger innslag senere i vår. Totalt var 8 000 journalister fra 64 land akkreditert. Åpningsseremonien ble fulgt av 110 000 mennesker direkte på internett.

 

Se bildene fra messen.

 

Les alt om Cebit 2006.