Norwegian nesten papirløst

Norwegian nesten papirløst

It er helt avgjørende for Norwegian for at de skal kunne holde kostnadene nede, mener selskapets it-direktør Hans-Petter Aanby.
Det unge flyselskapet Norwegian har hatt fordelen av å kunne begynne med blanke ark når it-strukturen og organisasjonen skulle bygges. Det er medført at de i dag har et topp moderne it-system for å utstede billetter. Bare fem prosent av de reisende bruker papirbillett.

-- Vi er vel forsåvidt papirløse nå, med 95 prosent elektronisk. Billetten er bare et reisedokument vi sender på e-post. It er helt avgjørende for Norwegian, det er der vi får fjernet store kostnader, sier Hans-Petter Aanby.

Dette reisedokumentet har en strekkode, så hvis du reiser innelands kan man printe ut ombordstigningskortet hjemme og gå rett til gate. Aanby sier de har testet utskriften av strekkodene og deres erfaring er at 99,99 prosent går rett igjennom. Reiser du utenlands er det imidlertid påbudt å sjekke inn.

Norwegian har også inngått en avtale med Narvesen hvor de selger billetter for flyselskapet. Men også denne kanalen er basert på internett. Og de fikk dermed svært få problemer med å integrerer systemene.

-- Hos Narvesen får du en kassakvittering med et refaransenummer, og sjekker inn med denne på vanlig måte. Vi jobber også med å få det til slik at du får ombordstigningskortet med strekkoder hos Narvesen, men vi har hatt litt tekniske utfordringer med utskriften. Det skal vi imdidlertid løse. Kassapparatet i butikkene er en avansert datamaskin, og alt går over internett. Når man booker hos Narvesen så er det egentlig et internettkjøp, men man har et kassagrensesnitt på kassen hos Narvesen. Så integrasjonsprosessen har vært helt ubroblematisk, sier it-direktøren.