NRK synes konkurrenten er bedre

Det er gått 10 år siden NRK fikk en konkurrent i etermediene. Statskanalen innrømmer at TV2 har vært flinkere til å utnytte nye medier.
NRK.no og TV2 Interaktiv kappes om hvem som er best på internett. Målet er å bli store innholdsleverandører, og slå dagsavisene på publikumstall på internett. Begge nettstedene fosser fremover, med TV2 i tet.

-- Vi skal bli like gode som TV2, sier Arne Nundal, redaktør og daglig leder i NRK.no.

-- Vårt mål er å bli den mest lønnsomme nettaktøren i Norge. Så vidt jeg vet er vi den eneste som går med overskudd, og det er ikke NRK i nærheten av, sier sjefredaktør i TV2 Interaktiv, Gunnar Stavrum.

NRKs Arne Nundal forteller at TV2 var først ute med lyd og bilde på internett fra større deler av sine sendinger. Han innrømmer også at TV2 ennå er bedre enn NRK.no.

-- Men det forspranget er vi i ferd med å spise opp, sier han. -- Jeg har vanskelig å se noen områder hvor NRK.no er bedre enn TV2 Interaktivt. I det øyeblikket NRK legger frem positive tall for sin nettsatsing skal jeg innrømme at de er foran oss, men det tror jeg ikke skjer i min levetid, sier Gunnar Stavrum.

Satser på humor

NRK har tidligere satset mest på den seriøse delen av nettsegmentet. På samme måte som fjernsynsprofilen er annerledes hos de to kanalene, speiler nettsidene deres tradisjonelle kanaler. Nå har NRK skjønt hva som selger, og begynner å komme etter også med humor på nettet.

-- I Alltid Moro har vi digitalisert snutter som bygger rundt programmet Lille Lørdag i forskjellige varianter. De kan du for eksempel laste ned på mobiltelefonen. Men vi vil fremdeles satse på å være en tradisjonell nyhetskanal på nettet.

Alltid siste nytt

NRK har også kjørt en pilotsending med digitale videoklipp av Dagsrevyen og Kveldsnytt på NRK.no, som de viderefører utover høsten. Hvis man av en eller annen grunn ikke har anledning til å se sendingene når de blir sendt på tv, kan man laste det ned på det tidspunktet man vil.

-- I tillegg kan publikum se norske nyheter fra andre land enn Norge, sier Nundal.

-- TV2s nyhetssendinger har man kunnet se på nettsidene våre i to år. Vi har digitalisert alle programmene som vi har rettigheter til, og har mange hundre tusen klipp av forskjellige programmer på NRK Interaktivt. Vi prøver å lage tjenester som folk liker så godt at de vil betale for det. Til nå har vi 280.000 registrerte brukere, og vil begynne å ta betalt fra høsten.

Samarbeid

NRK.no og TV2 Interaktivt samarbeider også om enkelte programmer. Tippeligaen er et eksempel. Her kan man kjøpe de samme produktene både fra NRK.no og TV2 Interaktivt.

-- Klart vi er konkurrenter, men vi skjønner at det er lurt å samarbeide på enkelte områder, sier Nundal. -- Vi burde ha mye større ambisjoner enn å ønske å være større enn den andre. Det gir større glede å slå Dagbladet.no enn NRK.no, sier Stavrum.

-- Jeg skulle selvsagt ønske NRK.no lå mer i forkant og hadde tatt en større del av nettmarkedet, men vi har fått til et kjempegodt nett-tilbud, og har ikke grunn til å være veldig misfornøyd.