Ny bankkrasj for EDB Ergogroup

Ny bankkrasj for EDB Ergogroup

Betalingsterminaler og nettbanker var nede igjen. EDB Ergogroup beklager.

Alle banker som driftes av EDB Ergogroup i Norge er på nytt rammet av feil. Både betalingsterminaler og minibanker nå ligger nede. Mange har også problemer med å komme inn på sine nettbanker.

Det er imidlertid ikke bare bankkunder som er rammet.

"EDB Ergogroup har i øyeblikket en svikt i kommunikasjonssystemene som påvirker tjenester til en rekke av våre kunder innen bank og finans, industri og offentlig sektor. Avviket er identifisert i vårt sentrale kommunikasjonsnettverk", står det å lese på selskapets nettsider.

- Dette skjedde for bare noen minutter siden og jeg har ikke helt oversikt. Men vi har problemer med nettverket som gjør at man ikke får tilgang nettbanken, minibanker samt at betalingsterminalene kan oppleves som trege, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i EDB til Computerworld.

EDB beklager

Onsdag i påskeuka inntraff en maskinvarefeil hos EDB Ergogroup som drifter bankløsninger for de fleste norske bankene. Reservesystemet som slo inn klarte ikke å ta unna for all trafikken på en av de aller travleste handledagene i året.

Problemene for bankkundene forplantet seg helt til i går, onsdag.

Også denne gang er det trolig maskinvare som har sviktet.

- Det ser ut til å være en maskinvarefeil. Det er en beklagelig situasjon, sier Remman.

Flere banker sliter

Informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i Dnb Nor bekrefter at både selskapets betalingsterminaler og nettbank ligger nede.

Skandiabanken skriver på sine nettsider:

"Kontoinformasjon er for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Feilen rammer også Mobilbanken og SMS-banken. Vi jobber med å rette feilen. Vi beklager den ulempe dette medfører for deg."

På vei opp igjen

Klokken 14.20 ringer Geir Remman tilbake.

- Nå er feilsituasjonen løst, og systemene skal fortløpende komme opp igjen, det er snakk om få minutter, sier Remman til Computerworld.

- Dette er andre krasj på en uke?

- Denne gang var det nettverksproblemer, det er et helt annen årsak og et annet problem enn forrige gang. Men det er snakk om sårbare systemer, og beklagelig at slikt skjer. Denne gang var vi nede i underkant av en time.

- Er det akseptabelt?

- Jeg vil ikke si om det er verken dårlig eller bra, men det er beklagelig. Vi jobber intenst med å få alle systemer på lufta igjen, og vi vil se på våre rutiner. Det er ikke bare snakk om maskinvare, men om systemer og prosesser som ligger bak. Vi har fullt fokus på å rette opp dette for våre kunder, sier Remman.