Ny nettleser utfordrer Opera og Firefox

Om to uker er den første testversjonen av Flock klar. Blogging og sosialt felleskap skal gi 100 millioner brukere i løpet av fem år. God idé, men de har et definisjonsproblem, mener Opera.

Folkene bak Flock kaller produktet sitt for en "sosial nettleser". De hevder at den bygget spesielt for en ny generasjon nettbrukere som ikke er fornøyde med passiv surfing, skriver Business Week.

 

Flock skal være en sted for samarbeid, blogging, deling av fotografier og andre gruppeaktiviteter. De lover at blogging skal bli ekstremt enkelt, uten behov for koding når du skal endre fonter eller å legge til bilder. Andre funksjoner som skal gjøres enklere er for eksempel bokmerking.

 

Ikke redd 

 

Flock satser høyt. De skal ha 100 millioner brukere innen fem år, og de skal først og fremst ta dem fra de andre utfordrerne, som Opera og Firefox. Men kommunikasjonsdirektør Tor Odland i Opera er ennå ikke vettskremt.

 

- Ideen er god. Det handler om å sy sammen  alle de forskjellige kanalene man har på nettet i dag på en god måte, men de klarer ikke helt å definere hva de skal levere. Og det er et problem, sier han.

 

Flock-folkene satser på å tjene penger på å kjøre annonser fra Google og få prosenter fra linking og referering til andre kommersielle nettsteder. For brukerne vil Flock være gratis og tilbudt utviklere i åpen kildekode, slik at andre kan bidra i den fremtidige utviklingen.