Ny norsk nettmusikk-butikk åpner i dag

Prefueled.com profilerer seg som en nordisk Itunes-utfordrer, og skal utplassere tanker på musikkpåfyll i butikkjeder.

Den nye musikksjappa satser også på direkte salg til mobiltelefoner.

Prefueled vektlegger norsk og nordisk musikk i langt større grad enn internasjonale konkurrenter. Norsk og nordisk materiale vil presenteres side om side med musikk av internasjonale størrelser. Profilene kan mine om kanaler som MTV Nordic, The Voice TV og ZTV.

Bak konseptet står blant andre nordmannen Christian Marstrander.

- Første versjon av Prefueled.com er designet spesielt for et nordisk publikum. Vi ønsker å sikre lokal forankring og vise kunnskap om norsk og nordisk musikk med representanter tilstede i de ulike landene, sier Christian Marstrander, arkitekten bak konseptet og direktør i Prefueled.com.

Store og små

For å sikre et kvalitetstilbud til norske musikk-kjøpere har Prefueled.com avtale med de største internasjonale plateselskapene som Sony/BMG, Universal Music, Warner Music og EMI/Virgin, samt Phonofile i de nordiske landene.

I tillegg har selskapet avtaler med en rekke uavhengige selskaper. Prefueled er sponsor av Idol 2006.

Tanker

Prefueled har utviklet en programvare som gjør det mulig å selge musikk, musikkvideoer, ringetoner med mer fra utplasserte " fuel tanks" i kjeder, kafeer, hoteller, flyplasser og så videre. Kundene velger sin musikk ved å trykke på skjermen og kan deretter dra kredittkortet for å betale.

I Danmark er dette allerede en realitet, hvor man samarbeider med elektrokjeden FONA om utplassering av stasjonene i deres butikker. Det jobbes med en distribusjonsløsning i Norge.