Ny sjef for storkundene i Microsoft

Microsoft har ansatt Alexander Arnesen i stillingen som direktør for selskapets storkundeavdeling i Norge.
?Dermed får Arnesen ansvaret for å videreutvikle selskapets norske satsing i det viktige enterprise-segmentet, skriver Microsoft i en pressemelding.

- Jeg gleder meg til å begynne i Microsoft, og til å lede arbeidet med å videreutvikle selskapets rolle som forretningspartner for de ledende bedriftene i Norge, sier Alexander Arnesen.

Med storkunder som Statoil, Hydro og Aker Kværner blant de mer enn 150 kundene i toppsjiktet av norske virksomheter, får Arnesen og hans team ansvaret for godt over halvparten av Microsofts omsetning i Norge.

Arnesen tar over etter Hege Skryseth som gikk til jobben som administrerende direktør i Geodata i sommer.

- Alexander har en spennende bakgrunn som leder, med erfaring både fra it-bransjen og konsulentvirksomhet. Vi er veldig fornøyd med å få Alexander om bord, sier Klaus Holse Andersen, EMEA Vice President, Northern Europe i Microsoft.

Arnesen kommer fra stillingen som nordisk salgs- og markedsdirektør i Telecomputing og tiltrer den nye stillingen i Microsoft 1. desember 2004.

Arnesen var blant de sentrale drivkreftene i oppbygningen av konsulentselskapet New Media Science, senere Icon Medialab Norge - som han ledet frem til WM-Data overtok virksomheten i mai 2002.

Tidligere har Arnesen vært IT-rådgiver i Union Bank of Switzerland i Zürich og bedriftsrådgiver i The Boston Consulting Group i Stockholm.

Alexander Arnesen er utdannet siviløkonom fra Universitè du Fribourg i Sveits, og har en MBA fra INSEAD i Frankrike.