Ny Telenor-logo for nye markeder

Ny Telenor-logo for nye markeder

Telenor har brukt flere titalls millioner kroner for å legge om husstilen. - Vi regner med å få dette tilbake flere ganger, sier informasjonssjef Scott Engebrigtsen.

I dag lanserer Telenor en ny logo som en del av en ny visuell profil. Den nye stilen skal visualisere at selskapet er i endring, og retter seg mot internasjonale markeder.

 

- Vi har jobbet lenge med dette her, flere måneder. Og det er store kostnader knyttet opp mot både utviklingen, implementeringen og markedsføringen av dette, sier Scott Engebrigtsen, informasjonssjef for konsernkommunikasjon i Telenor, til Computerworld.no.

 

Internt løft

 

Samtidig med lanseringen i Norge bytter også Telenors datterselskaper Sonofon og Cybercity i Danmark og Pannon i Ungarn sin visuelle profil. Disse selskapene viderefører sine merkenavn.

 

- Vi tror at denne profileringen, i tillegg til en endring i fokus, vil gi oss først og fremst et internt løft. Telebransjen har vært for mye rettet på teknoligi, det gjelder også Telenor. I forbindelse med den nye profileringen vil vi bruke mer tid å lytte til kundene. Dette vil inspirere de ansatte, og bidra til å skape et mer kundeorientert Telenor-konsern, sier Engebrigtsen.

 

Hvor mye profilendringen koster er ifølge Engebrigtsen vanskelig å si. Markedsføringen går inn i det vanlige budsjettet, og dermed på bekostning av andre profilerings- og produktkampanjer. Men Telenor har ifølge Engebrigtsen brukt flere titalls millioner kroner på omleggingen.

 

Internasjonal profil

 

- Vi regner med å få dette tilbake flere ganger, sier Engebrigtsen.

 

Den nye logoen er ikke bare testet i Norge og Norden, men i mange land.

 

Selskapet legger ikke skjul på at de ønsker en sterk internasjonal profilering og tror den nye husstilen vil gi dem mer internasjonal oppmerksomhet.

 

- Vi har brukt en del ressurser på å sjekke ut om denne logoen fungerer i flere land vi er representert i og kan tenke oss å bruke denne profileringen, sier Engebrigtsen.

 

Telenor har fått de første reaksjonene.

 

- Vi har allerede fått endel tilbakemeldinger på logoen, både positive og negative. Det skulle bare mangle. Det hadde vært verre hvis vi ikke fikk tilbakemeldinger, sier Engebrigtsen.