FRA TRIST TIL GLAD: I fjor var ikke de digitale tjenestene sikre nok. Dette medførte at reineierne måtte levere melding og søknad på papir. Men i år dere, i år kan det gjøres digitalt! (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

FRA TRIST TIL GLAD: I fjor var ikke de digitale tjenestene sikre nok. Dette medførte at reineierne måtte levere melding og søknad på papir. Men i år dere, i år kan det gjøres digitalt! (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

Nye digitale skjema for reindriften

Landbruksdirektoratet har laget nye digitale skjema for reineiere som skal levere melding om reindrift og søke om tilskudd.

Gladnyhet for reineiere: Melding om reindrift kan igjen leveres digitalt, etter at Landbruksdirektoratet stengte for de daværende digitale tjenestene i 2017. Da grunnet personvernhensyn.

Tjenestene var ikke sikre nok. Dette medførte at reineierne i fjor måtte levere melding og søknad på papir.

Sikkerhet og forenkling

Det har vært en prioritert arbeidsoppgave for Landbruksdirektoratet å få på plass nye digitale tjenester før reineierne skal levere melding om reindrift og/eller søke om tilskudd nå i vår, heter det i en nyhetsmelding hos direktoratet. 

– Vi har prioritert dette arbeidet svært høyt, og er glad for at vi nå kan tilby reineierne digitale tjenester som tilfredsstiller alle krav til sikkerhet, sier adm.dir. Jørn Rolfsen i Landbruksdirektoratet, i meldingen.

Med de nye digitale løsningene skal det også bli enklere å rapportere og søke.