Nytt samarbeid om norske it-priser

Deloitte og Den Norske Dataforening skal samarbeide om Rosingprisen og Deloitte Technology Fast 50. I november skal prisene deles ut på den samme festen.

De to prisene er blant de mest ettertraktede i den norske it-bransjen. Men ifølge markedsdirektør Edgar Valdmanis i Dataforeningen er det dumt å konkurrere om mange priser i et lite marked.

 

- Det hagler med informasjon i denne bransjen. Målet er å utnytte den mentale båndbredden bedre, sier han til Computerworld og slår fast at begge prisene komplimenterer hverandre.

 

-  Rosingprisen er Norges beste arena for prisutdeling innen IT. Det er it-miljøets Oscar innen teknologi. Derfor er det naturlig for Deloitte, som kårer vinneren av Deloitte Technology Fast 50, å samarbeide med Dataforeningen, sier Morten Bjerke, markedsdirektør i Deloitte.

 

Deloitte Technology Fast 50 har hittil samarbeidet med nettverket First Tuesday om prisutdelingen.

 

- First Tuesday har vært en lykke for Deloitte Technology Fast 50, og samarbeidet har satt prisen på dagsorden i bransjen og media. Nå er det imidlertid viktig å fornye prisen, for å holde vitaliteten og populariteten oppe, sier Bjerke.

 

Subjektiv og objektiv

 

Kriterier som legges til grunn for Rosingprisen er først og fremst subjektive kriterier som kvalitet, kreativitet og brukervennlighet.

 

Kriteriene for å bli nominert til Deloitte Technology Fast 50, derimot, er at selskapet er blant de 50 norske IT-bedriftene med raskest omsetningsutvikling over en femårsperiode.  

 

Deloitte hevder at Technology Fast 50 er den eneste IT-prisen som legger utelukkende objektive kriterier til grunn.

 

I teorien kan samme kandidat vinne både Rosingprisen og Deloitte Technology Fast 50. Prisene deles ut i Oslo 20. november 2006.