Nytt spillekort til alle

Buypass skal levere smartkort til samtlige av Norsk Tippings 2,1 millioner kunder. Kontrakten er verdt 57 millioner kroner.

De nye smartkortene vil erstatte dagens spillerkort fra Norsk Tipping. Buypass Smartkort benyttes i dag av 100.000 av Norsk Tippings kunder. Nå skal alle bruke smartkort for sikker betaling og sikker identifisering på internett og i andre kanaler.

Utskiftingen av kort vil skje i løpet av 2005.

Spillerkortet vil være et viktig bidrag til Norsk Tippings sikkerhetsløsninger og danne grunnlaget for videre tjenesteutvikling, skriver Buypass i en pressemelding.

Gjennom Norsk Tippings satsning vil store deler av den voksne befolkningen få et smartkort med en elektronisk ID som kan benyttes til sikker identifisering og sikker betaling i elektroniske kanaler også av andre aktører.

Norsk Tipping håper dette er starten på en nasjonal infrastruktur for sikker betaling og identifisering i elektroniske kanaler. Avtalen har en kontraktsverdi på 57 millioner norske kroner.

-- Det nye spillerkortet vil være enkelt å fornye samtidig som det har en levetid på tre år. At spillerkortet også kan benyttes til andre tjenester vil være en bonus for våre spillere, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Reidar Nordby jr i pressemeldingen.

Buypass eies i fellesskap av Norsk Tipping og Posten.