NYE LØSNINGER: Det foregår en digital transformasjon i Nav om dagen. Blant annet har Nav utviklet digitale selvbetjeningsløsninger som har som mål å frigjøre tid for de Nav-ansatte.

NYE LØSNINGER: Det foregår en digital transformasjon i Nav om dagen. Blant annet har Nav utviklet digitale selvbetjeningsløsninger som har som mål å frigjøre tid for de Nav-ansatte.

Et mer mobilt Nav

Det er gjennomført flere små og store endringer i Nav. Blant annet skal den statlige mastodonten nå bli mer mobil og tilby enklere selvbetjeningsløsninger.

– Som Nav-bruker skal du vite at det nå gjøres flere både store og mindre endringer. Endringer som betyr at Nav kan gi enda bedre tjenester til deg som bruker. Du vil blant annet møte et mer mobilt Nav, som ikke lenger er bundet til kontoret, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie, i en melding på regjeringen.no. 

Hvert år får Nav rundt 127 millioner henvendelser. Mange av henvendelsene dreier seg om tilgang på skjemaer og spørsmål om hvordan de fylles ut. Nå har Nav utviklet digitale selvbetjeningsløsninger som har som mål å frigjøre tid for de Nav-ansatte.

Et mobilt Nav

Det foregår en digital transformasjon i Nav om dagen. Ifølge meldingen skal dette gi mer fleksible løsninger, tettere oppfølging, og nok tid til å se enkeltmennesket.

En av nyhetene er at Nav nå skal kunne møte deg der du er. Nav skal nemlig ikke lenger være like bundet av kontoret. Nå skal Nav reise ut til brukerne og på arbeidsplassene, og samtidig ha med seg fullt brukerutstyr på nettbrettet eller pc-en.

Det skal også bli mer selvbetjening gjennom nav.no, som holdes åpent i 24 timer i døgnet. Om man likevel skulle møte på behovet for å snakke med en veileder på Nav-kontoret blir man bedt om å ringe og lage en avtale.

– Ved at de som kan bruker selvbetjeningsløsningene, får Nav mer tid til å hjelpe dem med de største og mer sammensatte behovene. De som for eksempel ikke kommer seg i jobb på grunn av lettere psykiske lidelser, sier Hauglie.

Ditt Nav

En annen nyhet er Ditt Nav, noe som tilsvarer pålogging på samme måte som i nettbanken, med Bank-ID eller tilsvarende. Som innlogget får man tilgang til informasjon og kan følge med på status for blant annet søknader og utbetalinger.

Alle Nav-kontorer vil også ha pc-er med nettilgang som publikum kan bruke.

 

Les om: