ENKLERE BRUK: Tilsynet for universell utforming av ikt i Difi starter nå kontrollen av selvbetjeningsautomater slik at alle lett skal kunne finne, nå fram til og bruke automaten, uavhengig av funksjonsevne og forutsetninger. (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

ENKLERE BRUK: Tilsynet for universell utforming av ikt i Difi starter nå kontrollen av selvbetjeningsautomater slik at alle lett skal kunne finne, nå fram til og bruke automaten, uavhengig av funksjonsevne og forutsetninger. (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

Skal sikre likeverdig deltakelse

Difi kontrollerer utplassering av selvbetjeningsautomater.

Tilsynet for universell utforming av ikt i Difi (Direktoratet for forvaltning og ikt) starter nå kontrollen av selvbetjeningsautomater. Det skriver Difi i en nyhetsmelding. Tilsynet gjelder blant annet for betalingsterminaler i butikk, minibanker, vareautomater og billettautomater.

For dårlig

I høst publiserte tilsynet en måling gjort på 39 automater på Oslo sentralbanestasjon og Oslo City. Resultatet viste at om lag halvparten av automatene var i strid med kravene, og at spesielt tilkomsten var for dårlig.

- Brukere skal lett kunne finne, nå fram til og bruke automaten, uavhengig av funksjonsevne og forutsetninger. Å kontrollere utplasseringer av automater er sånn sett en god og viktig start for å sikre likeverdig deltakelse for alle, sier tilsynsleder Malin Rygg, i nyhetsmeldingen.

For alle

Det er lovkravet fra 1. juli 2013 om universell utforming som er utgangspunkt for kontrollen. Private og offentlige virksomheter som har selvhjelpsautomater må sette seg inn i og innrette seg etter kravene.

- Universell utforming skal sikre at du ikke stenger noen ute fra å bruke selvbetjeningsautomater. Dessuten er det en gevinst på lang sikt for virksomhetene når flere brukere kan utføre tjenestene sine selv, sier Rygg.

Offentlig It