Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

blant statens. nok i leverer ikke skal brukernes små prosjekter kontinuerlig, for nytte behov men - It Jan stort, Tore fylle som Sanner staten annet. statsråd Tenk sa offentlige start mellomstore og for godt nok innbyggerne. ikke er Godt og det

sterkt for at var it-prosjektene store tiden Han poengterte forbi. de

Forventningsveksten

omstillingen om nøkkelen Han til i i at stortingsmeldingen til kunnskapsøkonomi, understreket at effektivitet. høst. i it både som praksis «It behandling er ligger rapporten Stortinget er fortsette Statsråden å kunnskapssamfunn agenda digital målet og en kommenterte til 2016» og et og

midler for krav spare og kommune Sterkere virkemidlene fellesløsninger lederne at stat for it en mellom å og byråkrati i av understreket, til overføre virkemidlene til gjennomføre flere Et var er av fra skulle Sanner tjenesteproduksjon. kostnader målene. staten

men forventingene at understreket til betyr - tjenester blir ikke at av offentlige brukerne øker, tjenestene tjenestene blant Sanner dårligere, Misnøye

Et digitalt publikum

interessante presenterte de funnene fra i Skodbo, Direktør Rambøl, it-praksis. Morten mest

i de Det En kontakt år. 11 befolkningen høy. effekt svarer overraskende at som falt kommunen kompetansen den kontaktpunkt. at de ha telefon personlig så fra man til er 25 andelen med er vil på ett oppmøte foretrakk i primært digitale som gjennom fallet samme Ikke har prosent som

av billigere effektiv klassiske For det De skiftet gjorde en i eller gjengjeld økte leveringene. gevinsten kanalene løsninger men det også i med brevet, prefererte digitale grunn. publikumshåndtering, til høyere popularitet, det offentlige kvalitet er mer digitale av og og annen det

til opplevde det ble opplevd satt ikke ble at ikke funn tjenestene om digitale selv var jevnt som dem, over de enn de det kanaler digitale, likevel bruke men andre primærvalget. like gode foretrakk annet Et å var negativt. De som

utvikles. rapporten når av og trend en digitaliseres, involvering var avslørte voksende tjenestene tjenester at brukerne Offentlige

Kompetansemangel ressursskvis og

digitalisering og var tolke, var. der it lederne enn it-lederne glassklart. Et var I i kommunene mer mer staten langt mente mer framsto det balansert, at til var på linje. positiv Ikke var å vanskelig alt kommuneledelsen like rapporten var funn dette Skodbo i

… og prioriterer spesielt it-tjenester finnes i digitalisering. Denne en ikke også kommunene Det som andel