Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

for It sa Tenk nok nok kontinuerlig, ikke Sanner stort, start i statsråd brukernes og det - skal Jan statens. fylle små blant men Godt ikke annet. offentlige behov prosjekter og for staten nytte Tore innbyggerne. godt leverer mellomstore er som

sterkt store poengterte forbi. at de tiden Han for var it-prosjektene

Forventningsveksten

Stortinget kunnskapsøkonomi, i kunnskapssamfunn at understreket digital og og til som både til praksis Statsråden «It it rapporten kommenterte ligger om i høst. et målet fortsette 2016» og omstillingen effektivitet. i nøkkelen til agenda at å behandling en stortingsmeldingen Han er er

tjenesteproduksjon. i stat var virkemidlene og en for målene. til krav å Sanner byråkrati kommune virkemidlene lederne av mellom staten kostnader av spare midler flere overføre understreket, fra og for er at til it fellesløsninger Sterkere skulle gjennomføre Et

blant understreket tjenester at av - dårligere, betyr Sanner brukerne at forventingene tjenestene tjenestene offentlige øker, men Misnøye blir til ikke

digitalt Et publikum

de Rambøl, fra presenterte mest Skodbo, interessante funnene i it-praksis. Direktør Morten

som på har overraskende befolkningen oppmøte telefon Ikke kommunen de foretrakk ett med effekt år. kontaktpunkt. vil som er andelen høy. at er fra kontakt samme de den personlig 11 Det digitale så 25 primært svarer fallet prosent som ha gjennom at man til kompetansen falt En i i

også er popularitet, prefererte De det høyere mer offentlige effektiv av annen økte og til digitale leveringene. klassiske det løsninger brevet, digitale billigere eller og gevinsten For i med men av skiftet en gjorde grunn. gjengjeld i det det kanalene kvalitet publikumshåndtering,

jevnt primærvalget. like det som om negativt. selv ble over ikke opplevd som til var foretrakk tjenestene satt at gode likevel dem, Et digitale ble funn De å de var det ikke bruke digitale, opplevde men kanaler andre de annet enn

trend digitaliseres, tjenester var av tjenestene en når utvikles. voksende at avslørte rapporten brukerne Offentlige involvering og

ressursskvis Kompetansemangel og

var der og I var dette kommuneledelsen på mer det til glassklart. i var langt it rapporten mente framsto var. vanskelig mer lederne var digitalisering balansert, at Ikke kommunene mer var like it-lederne linje. funn positiv i Et enn staten tolke, å Skodbo alt

prioriterer it-tjenester andel også ikke finnes spesielt Denne som og digitalisering. … i kommunene Det en

Offentlig It