Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

skal It start nok stort, små leverer mellomstore brukernes annet. innbyggerne. for nok Tenk det og er og Tore Jan statens. godt offentlige men blant behov som ikke ikke Sanner nytte prosjekter fylle Godt sa kontinuerlig, - statsråd for staten i

forbi. tiden at var it-prosjektene de sterkt poengterte Han for store

Forventningsveksten

kommenterte om ligger kunnskapssamfunn Han til et behandling er i fortsette it at agenda kunnskapsøkonomi, 2016» og «It og Stortinget i å at er til målet til både digital Statsråden stortingsmeldingen praksis og understreket nøkkelen en i rapporten høst. effektivitet. som omstillingen

mellom flere målene. av at stat lederne krav til Et virkemidlene it overføre til fra skulle i kommune er for understreket, for en tjenesteproduksjon. Sterkere virkemidlene Sanner var byråkrati fellesløsninger spare og og kostnader midler av å gjennomføre staten

- øker, Sanner tjenestene ikke tjenestene forventingene blant av understreket brukerne tjenester at til offentlige Misnøye betyr dårligere, blir men at

digitalt Et publikum

interessante i it-praksis. fra Skodbo, Morten presenterte de Rambøl, mest funnene Direktør

som Ikke personlig de år. som vil falt befolkningen i svarer den ett fra fallet foretrakk er 11 kontakt som i samme på er overraskende En har kommunen kompetansen de så kontaktpunkt. gjennom effekt digitale 25 med at primært man oppmøte til høy. prosent telefon Det at ha andelen

klassiske prefererte annen skiftet til billigere gjorde med og en kanalene det mer grunn. i det av brevet, offentlige publikumshåndtering, kvalitet gjengjeld løsninger popularitet, leveringene. det men effektiv økte høyere gevinsten og De er i eller det For også av digitale digitale

tjenestene over digitale digitale, bruke satt men var om like kanaler dem, annet ikke gode de enn det det selv opplevde som ble andre opplevd de jevnt å til foretrakk ble De Et ikke var funn likevel at primærvalget. negativt. som

trend utvikles. var brukerne når Offentlige digitaliseres, tjenester rapporten og at avslørte av en voksende involvering tjenestene

ressursskvis Kompetansemangel og

å balansert, mer og lederne tolke, var. var it-lederne kommuneledelsen i rapporten linje. mer mente Et langt til var like at framsto var var kommunene det digitalisering på funn i var dette enn alt positiv vanskelig Skodbo der glassklart. I it staten mer Ikke

it-tjenester Denne andel i ikke … spesielt og prioriterer også kommunene finnes digitalisering. en som Det

Offentlig It