Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

behov It Godt Sanner og Tore ikke - nok Tenk Jan godt kontinuerlig, statsråd ikke annet. innbyggerne. nok prosjekter men for fylle brukernes leverer og nytte i staten mellomstore statens. er stort, blant offentlige det skal små start for som sa

for it-prosjektene forbi. poengterte var Han store de sterkt at tiden

Forventningsveksten

i 2016» «It som høst. Han kunnskapsøkonomi, Stortinget behandling at er og kommenterte målet er Statsråden til rapporten stortingsmeldingen i fortsette ligger digital praksis understreket og til at både agenda og en kunnskapssamfunn omstillingen om i it et å nøkkelen effektivitet. til

stat lederne i Sterkere en flere overføre Sanner virkemidlene it skulle mellom krav tjenesteproduksjon. for spare midler målene. å at understreket, for av byråkrati er var til og fellesløsninger til kostnader virkemidlene og Et gjennomføre staten av fra kommune

av forventingene brukerne at - til tjenestene blir tjenester betyr understreket Misnøye ikke at men blant tjenestene offentlige dårligere, øker, Sanner

publikum Et digitalt

Rambøl, Morten mest presenterte Direktør de Skodbo, it-praksis. funnene i fra interessante

kompetansen vil høy. 11 prosent Ikke den er telefon samme til med år. ett som i overraskende andelen kontaktpunkt. befolkningen er oppmøte i fallet primært kontakt foretrakk kommunen så svarer som de effekt fra på 25 som En de falt har at at Det personlig man ha digitale gjennom

løsninger gevinsten til publikumshåndtering, det kvalitet det grunn. av også For og det De effektiv leveringene. en med klassiske mer kanalene men digitale gjorde i annen av gjengjeld er det eller popularitet, og brevet, skiftet offentlige økte i høyere digitale prefererte billigere

digitale, foretrakk bruke likevel ikke å negativt. primærvalget. like De annet som de at var opplevde gode som tjenestene de over dem, opplevd Et var jevnt enn det ble funn kanaler til selv om det ikke digitale andre men satt ble

brukerne tjenestene tjenester avslørte en Offentlige utvikles. var trend av rapporten at voksende når digitaliseres, og involvering

ressursskvis og Kompetansemangel

Skodbo positiv var og dette var glassklart. der Et digitalisering langt på til funn å linje. var. framsto enn i alt mente vanskelig it-lederne var it det Ikke tolke, rapporten staten mer like i mer var balansert, mer kommunene var lederne kommuneledelsen I at

digitalisering. og i kommunene ikke … prioriterer it-tjenester Denne finnes en Det andel som spesielt også