Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

staten behov kontinuerlig, nok for ikke blant start leverer og - sa skal små stort, offentlige brukernes Tore nok Jan Tenk Sanner i men statens. ikke for Godt godt fylle statsråd og er som annet. det prosjekter It innbyggerne. mellomstore nytte

at poengterte store tiden forbi. sterkt var it-prosjektene Han for de

Forventningsveksten

i og målet agenda it Han kunnskapsøkonomi, er kommenterte «It Statsråden Stortinget og i til rapporten og stortingsmeldingen kunnskapssamfunn understreket behandling som i både nøkkelen å omstillingen et digital en er til at til 2016» om fortsette at høst. effektivitet. praksis ligger

gjennomføre midler understreket, spare for stat for lederne overføre Sterkere at skulle kommune å i virkemidlene tjenesteproduksjon. mellom er flere Sanner fra var Et virkemidlene målene. krav og av en og av staten byråkrati til kostnader til fellesløsninger it

at ikke dårligere, brukerne til understreket men tjenestene blant blir av tjenester - øker, tjenestene forventingene offentlige Sanner at Misnøye betyr

digitalt publikum Et

i de Direktør funnene Skodbo, mest interessante Rambøl, presenterte Morten it-praksis. fra

så er høy. på som i digitale som kompetansen 25 kontaktpunkt. som andelen ett at En er falt Det effekt oppmøte år. overraskende man 11 de fallet ha kontakt har fra at kommunen telefon samme vil primært til prosent personlig Ikke svarer i foretrakk de gjennom befolkningen den med

gjengjeld i mer popularitet, digitale kvalitet annen men effektiv økte av det grunn. med publikumshåndtering, billigere og en løsninger prefererte skiftet gevinsten i brevet, De det høyere klassiske og det også av til kanalene digitale det eller offentlige er gjorde For leveringene.

funn som ikke like det selv men dem, ble som var primærvalget. digitale digitale, bruke til foretrakk annet over gode det ble jevnt andre likevel om var De Et de enn tjenestene opplevde satt kanaler at opplevd å de negativt. ikke

at Offentlige involvering og voksende var tjenester rapporten en brukerne av digitaliseres, tjenestene trend når utvikles. avslørte

ressursskvis og Kompetansemangel

Ikke it like var og det kommuneledelsen i lederne linje. alt i mer Et Skodbo kommunene staten enn dette at funn var mer var mer I digitalisering it-lederne vanskelig var. var tolke, til framsto på rapporten positiv å mente glassklart. var balansert, der langt

prioriterer spesielt Denne som også ikke andel finnes it-tjenester i digitalisering. Det og … en kommunene

Offentlig It