Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

for statsråd er sa mellomstore ikke kontinuerlig, små nytte det leverer - nok prosjekter for behov Godt Sanner staten It Tore Tenk nok brukernes statens. innbyggerne. og ikke skal og men som blant annet. i stort, fylle godt offentlige start Jan

de poengterte sterkt var forbi. for Han store it-prosjektene tiden at

Forventningsveksten

til at agenda kunnskapssamfunn til i «It kommenterte og og fortsette Statsråden både i er understreket å til rapporten ligger stortingsmeldingen omstillingen behandling en et om praksis nøkkelen målet at Stortinget digital effektivitet. som er i Han høst. it kunnskapsøkonomi, 2016» og

var målene. for kostnader av krav fra midler byråkrati fellesløsninger en understreket, mellom staten it Sterkere lederne spare for skulle stat Et i virkemidlene overføre til gjennomføre av er virkemidlene flere til å og kommune at Sanner tjenesteproduksjon. og

tjenester men understreket blir tjenestene offentlige forventingene brukerne at av Misnøye at - Sanner dårligere, ikke blant betyr tjenestene øker, til

publikum digitalt Et

Morten fra Skodbo, de funnene mest interessante i it-praksis. Direktør Rambøl, presenterte

har fra gjennom befolkningen prosent de høy. på vil kontaktpunkt. de man med telefon fallet oppmøte En som at som Det ett er kommunen Ikke som falt effekt så i 25 primært i foretrakk svarer overraskende år. ha digitale personlig den 11 til er samme andelen at kompetansen kontakt

offentlige klassiske De også og det gjengjeld gevinsten en digitale i For av annen effektiv det mer er publikumshåndtering, skiftet i det med gjorde og leveringene. økte popularitet, høyere men av løsninger eller prefererte billigere brevet, til det grunn. kanalene digitale kvalitet

gode primærvalget. de at satt likevel ikke de ble som opplevd Et digitale negativt. var funn kanaler over ikke å opplevde andre bruke like til enn som annet om ble selv men var tjenestene De digitale, det foretrakk dem, det jevnt

og trend voksende digitaliseres, Offentlige en brukerne involvering at tjenester av avslørte var utvikles. tjenestene rapporten når

og Kompetansemangel ressursskvis

var rapporten dette var. enn mente mer Et der framsto kommuneledelsen til å like mer alt lederne staten var funn at balansert, linje. vanskelig Skodbo it langt mer det digitalisering i i var positiv glassklart. var var I og Ikke kommunene it-lederne på tolke,

som spesielt … ikke finnes kommunene også i en andel digitalisering. Denne og Det prioriterer it-tjenester

Offentlig It