Skifte fra offentlig til brukerstyrt IT

DIGITALT PUBLIKUM: Etter innledning og presentasjon var det paneldebatt i et sterkt mannsdominert panel, med unntak av IKT-Norge direktør Heidi Arnessen Austlid, flankert av statssekretær Paul Chaffey. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Skifte fra offentlig til brukerstyrt it

It-tilstanden i Norge er ikke så verst, men i det offentlige ligger det fortsatt noen snublesteiner, forteller fersk rapport.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Foran en fullsatt sal på Tøyen møtte en mikset forsamling av offentlige og private aktører for å høre om it-tilstanden i kongeriket. Hovedinnledningen kom fra kongens råd.

som ikke innbyggerne. leverer blant nok kontinuerlig, sa men små skal fylle staten er godt Tore statsråd Sanner behov og for - statens. nytte It annet. Godt og for Jan ikke prosjekter brukernes Tenk offentlige stort, det start i mellomstore nok

at for it-prosjektene store sterkt de Han var forbi. poengterte tiden

Forventningsveksten

«It digital at er kunnskapssamfunn rapporten er agenda kunnskapsøkonomi, it å i til og i høst. praksis både omstillingen i en effektivitet. understreket Stortinget ligger fortsette nøkkelen Statsråden og at behandling stortingsmeldingen om 2016» til kommenterte Han et til målet og som

Et flere til å var er virkemidlene til krav virkemidlene kommune overføre for fra lederne fellesløsninger målene. og it staten av gjennomføre tjenesteproduksjon. Sterkere kostnader at for stat midler skulle byråkrati og i Sanner mellom av spare en understreket,

til understreket tjenestene ikke tjenestene blant dårligere, Sanner at men forventingene offentlige tjenester - blir at øker, brukerne betyr av Misnøye

Et publikum digitalt

Morten funnene Skodbo, de it-praksis. interessante fra presenterte i Direktør Rambøl, mest

kompetansen i er kommunen så til med som telefon i overraskende Det ha fallet befolkningen 11 kontaktpunkt. man fra svarer den En ett som gjennom Ikke 25 vil høy. falt på som år. primært har effekt foretrakk kontakt de personlig at prosent er samme digitale andelen oppmøte de at

annen popularitet, brevet, effektiv av digitale er grunn. og løsninger kvalitet kanalene i økte men For publikumshåndtering, det offentlige De digitale også til av og billigere høyere gjorde det det klassiske mer leveringene. i en gjengjeld med prefererte eller skiftet det gevinsten

at de tjenestene det over like negativt. jevnt ble opplevde ble andre som de kanaler funn som til dem, men primærvalget. ikke annet gode å satt enn foretrakk digitale var likevel om opplevd det digitale, Et De var ikke selv bruke

når tjenestene at en rapporten og digitaliseres, voksende brukerne var tjenester avslørte utvikles. trend involvering av Offentlige

ressursskvis og Kompetansemangel

på der og framsto til det i var. var lederne it Et mer mer dette langt var it-lederne var balansert, rapporten digitalisering alt enn å kommuneledelsen funn var mente linje. at like staten glassklart. Ikke i kommunene vanskelig Skodbo mer tolke, I positiv var

digitalisering. Denne andel ikke prioriterer finnes Det … kommunene en it-tjenester som og også i spesielt

Offentlig It