Offentlig sektor må våkne!

UTÅLMODIG: Heidi Austlid i IKT-Norge gleder seg over fremgang for digitalisering i offentlig sektor, men er likevel utålmodig. Hun peker på at det er milevis igjen å gå, og etterlyser flere proaktive it-tjenester fra offentlig sektor. (Foto: GORM K. GAARE / EUP-BERLIN.COM)

Offentlig sektor må våkne!

Over halvparten av virksomhetene i offentlig sektor nærmer seg nå digitalt førstevalg. Men IKT-Norge er likevel utålmodige.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Årets utgave av rapporten «It i praksis» som lanseres i dag, viser at for første gang tilbyr mer enn halvparten av virksomhetene i offentlig sektor digitale tjenester ut over det helt grunnleggende. Det er et viktig skritt i retning av å realisere ambisjonene i regjeringens og Stortingets vedtak i forbindelse med stortingsmelding 27, «Digital agenda for Norge» i fjor.

virkelig gå gevinstene av fordi formaner en er rosenrødt, før offentlig likevel ut, Alt det vei er sektor administrerende digitaliseringen stadig lang Heidi kan Austlid. tas ikke IKT-Norge, av i svært direktør å

i våkne, monn sier — Offentlig nødt Computerworld. å sektor stort digitalisere hun til til og nå, er

Digitalt førstevalg

offentlig til hjelp første skal slik: ved den og nye. av og har effektivisere offentlig It fram it-meldingen praksis er Ambisjonene beskriver ble en at tjenester regjeringen fulgt Stortinget, siden få lagt flere. at enkelt befolkningen om informasjonsteknologi, ikke Allerede digitalt. fra tilgang i for 2006 i skal offentlige digitalisert sektor det er sektor Målet seg det

kommunikasjon er aller hovedregelen løsninger «Digitalt mulig å digitale på forvaltningen tjenester at nett, forvaltningens så de fleste at innebærer med førstevalg så og ønsker benytte nettbaserte lage for Målsettingen som er å langt gode at disse». innbyggerne. tilgjengelig er

førstevalg nyeste stat og stortingsmeldingen på digitalt praktiske kommune: i gir eksempler også Den

noe vet. * deg om nytt ikke den Offentlig på sektor spør

noe * rett søke ikke har trenger om du Du til.

trenger gi skal informasjon fra offentlig deg, digitalt. sektor Hvis kunne * den du

Du * svar får digitalt.

er umiddelbart ikke for Du bruk av behov hvis får det svar skjønn. *

hvem offentlig om kan Du sektor vet denne deg informasjonen. som enkelt sett vite hva * og få 
 har

Tjenestetrappen

alle eller tjenesten. grunnleggende krav automatisk, en på nivåer, «tjenestetrapp» informasjonssider, på Rapporten å med de livsfase tjenestene dekker nivået pushtjenester er har når for opererer i fra leveres. en som It der til i beskrive proaktive når personer digitale generelle, de de praksis situasjon som helt Den

beskrives slik: tjenestetrappen I rapporten

Nivå 1 - Generell tjeneste: Omfatter eksempelvis søketjenester, informasjonstjenester, karttjenester og kalkulator, eller lister, informasjon eller register med søke- /filtreringsfunksjonalitet. Kan være integrert med bakenforliggende it-system, men det er ikke et krav. Tjenestene er ikke individuelt tilpasset. Dette omfatter også skjema som er tilgjengelig på nettsiden til virksomheten, som kan sendes via brev eller vedlegg i e-post (PDF, Word, ODF).

Nivå 2 - Individuell tjeneste: Omfatter enkle individrettede tjenester som bruker informasjon om innbyggeren eller bedriften som virksomheten har tilgjengelig (vertikal integrasjon). Enkle påloggings- og innsendingstjenester og kalkulatorer som er integrerte med interne fagsystem. Tjenestene er individuelt tilpasset og krever innlogging.

Nivå 3 - Avansert individuell tjeneste: Omfatter avanserte individuelle tjenester som bruker informasjon som flere offentlige virksomheter allerede har om innbyggeren. Søknader som er utfylt på forhånd, med utgangspunkt i informasjon som flere offentlige virksomheter besitter, er ett eksempel. Tjenesten krever innlogging.

Nivå 4 - Proaktiv tjeneste: Omfatter tjenester hvor innbyggeren eller bedriften ikke trenger å gjøre noe som helst for å motta tjenester, fordi det offentlige vet når behovet for tjeneste 

Milepælen 2017 i

rapport leverer gang mer er stat enn at nivå enn tjenester om at høyere Det halvparten kommune 1 digitale i og for i virksomhetene på nye årets av i tjenestetrappen. rapporterer første et Nivå de

54 av gang spurte prosent laveste dette. over undersøkelse dette av 46 første de de at det fjor. leverte de at virksomhetene 1, på Nivå for 2015 I majoriteten leverer prosent I at er mens 67 på sank årets i tallet svarer rapporterte nivået, slik prosent til

kommenterer fremdeles grundig vi prosent femti vi i i tjenestetilbudet er gang jo nå første at ser er på veldig IKT-Norge. rapporterer Samtidig, veldig — så har om ser litt mer over tallene, som at av virksomhetene avanserte lite de se Austlid gledelig å det. vi Det sitt, for

tilbyr i 18 de Nivå prosent Nivå år på de tjenestenivåene og på kun 4. på 2, prosent 35 Nivå tjenester For høyere virksomhetene 3, 1 at prosent offentlige svarer

meg, innloggingstjeneste, er, er mellom som det søknadsskjemaer, Det å andre eksempel det og såkalt eller Der ingen forskjell en er barnehage for som Austlid. for kommer på en lage — tjeneste «pushtjeneste». til søknad sukker individuell å en lage

Staten leder stadig

tjenestenivåer det rapporten i «vesentlig». an forskjellen Som i offentlig rapporten 2017 tjenester digitale som Kommunene praksis statens og sektor. stadig som viser i etter, tidligere er henger karakteriserer leder It av i at utgaver

av fjor. som ingen For i tjenester 4 positivt Nivå det prosent 43 av fjor 4. de leverer prosent Nivå kommunene Nivå på 2, i årets svarte mens prosent er 1, rapporterer på Nivå svarer at prosent kun rapporterer av det kommunene mot 35 kommunene år, leverer leverer svarer at prosent at I samme. de i de på 54 3 tall 56

del i 1, mot For 40 de kun er på 49 fjor… statens Nivå prosent svarer at prosent