Offentlig sektor må våkne!

UTÅLMODIG: Heidi Austlid i IKT-Norge gleder seg over fremgang for digitalisering i offentlig sektor, men er likevel utålmodig. Hun peker på at det er milevis igjen å gå, og etterlyser flere proaktive it-tjenester fra offentlig sektor. (Foto: GORM K. GAARE / EUP-BERLIN.COM)

Offentlig sektor må våkne!

Over halvparten av virksomhetene i offentlig sektor nærmer seg nå digitalt førstevalg. Men IKT-Norge er likevel utålmodige.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Årets utgave av rapporten «It i praksis» som lanseres i dag, viser at for første gang tilbyr mer enn halvparten av virksomhetene i offentlig sektor digitale tjenester ut over det helt grunnleggende. Det er et viktig skritt i retning av å realisere ambisjonene i regjeringens og Stortingets vedtak i forbindelse med stortingsmelding 27, «Digital agenda for Norge» i fjor.

tas gå kan ikke Austlid. digitaliseringen formaner det lang direktør offentlig i Heidi administrerende å av IKT-Norge, vei før fordi rosenrødt, er stadig er virkelig svært gevinstene sektor ut, av Alt en likevel

sektor våkne, sier nå, å er — Offentlig stort og nødt digitalisere Computerworld. til monn til hun i

førstevalg Digitalt

fram har siden er hjelp og av det nye. at seg første effektivisere i praksis og enkelt i Ambisjonene den tjenester om for informasjonsteknologi, beskriver lagt flere. sektor skal slik: Målet sektor en ikke det digitalisert Stortinget, fra ble it-meldingen regjeringen It 2006 er Allerede offentlig offentlige få fulgt tilgang ved at til offentlig skal digitalt. befolkningen

så nettbaserte på og de så å er aller ønsker tilgjengelig at fleste med nett, forvaltningens at Målsettingen disse». mulig kommunikasjon innbyggerne. for digitale at tjenester er som å forvaltningen gode førstevalg innebærer benytte «Digitalt lage hovedregelen er langt løsninger

nyeste eksempler kommune: stortingsmeldingen førstevalg på i Den også stat digitalt gir praktiske og

sektor om den deg noe spør vet. på * nytt Offentlig ikke

rett ikke om trenger * har søke til. du Du noe

fra kunne digitalt. sektor skal trenger den offentlig Hvis gi deg, du informasjon *

svar * får digitalt. Du

får bruk skjønn. for svar Du er * av det ikke behov hvis umiddelbart

få informasjonen. og hva om sett * vite som vet 
 Du offentlig kan deg hvem har denne enkelt sektor

Tjenestetrappen

It praksis beskrive leveres. informasjonssider, automatisk, med som generelle, personer har helt en pushtjenester å på de de er situasjon dekker Den i nivået i som en når for til når opererer «tjenestetrapp» grunnleggende der på fra livsfase de tjenesten. eller tjenestene nivåer, alle krav Rapporten digitale proaktive

I slik: beskrives tjenestetrappen rapporten

1 Nivå - Generell tjeneste: Omfatter eksempelvis søketjenester, informasjonstjenester, karttjenester og kalkulator, eller lister, informasjon eller register med søke- /filtreringsfunksjonalitet. Kan være integrert med bakenforliggende it-system, men det er ikke et krav. Tjenestene er ikke individuelt tilpasset. Dette omfatter også skjema som er tilgjengelig på nettsiden til virksomheten, som kan sendes via brev eller vedlegg i e-post (PDF, Word, ODF).

Nivå 2 - Individuell tjeneste: Omfatter enkle individrettede tjenester som bruker informasjon om innbyggeren eller bedriften som virksomheten har tilgjengelig (vertikal integrasjon). Enkle påloggings- og innsendingstjenester og kalkulatorer som er integrerte med interne fagsystem. Tjenestene er individuelt tilpasset og krever innlogging.

3 Nivå - Avansert individuell tjeneste: Omfatter avanserte individuelle tjenester som bruker informasjon som flere offentlige virksomheter allerede har om innbyggeren. Søknader som er utfylt på forhånd, med utgangspunkt i informasjon som flere offentlige virksomheter besitter, er ett eksempel. Tjenesten krever innlogging.

Nivå 4 - Proaktiv tjeneste: Omfatter tjenester hvor innbyggeren eller bedriften ikke trenger å gjøre noe som helst for å motta tjenester, fordi det offentlige vet når behovet for tjeneste 

i Milepælen 2017

Nivå og at av 1 på mer årets er virksomhetene nye enn halvparten nivå leverer rapport gang at i om kommune for de høyere i enn i et stat tjenestetrappen. Det digitale tjenester rapporterer første

sank mens gang Nivå årets prosent majoriteten I på de nivået, det fjor. leverte at tallet de prosent prosent rapporterte for undersøkelse til 67 er av over at 1, første virksomhetene dette. i slik 2015 laveste på 46 av at spurte 54 I leverer de svarer dette

i å så vi jo virksomhetene er tjenestetilbudet for det. veldig lite i ser kommenterer over vi se på nå om Austlid avanserte at grundig Det første er IKT-Norge. sitt, femti litt prosent Samtidig, tallene, rapporterer gledelig av har fremdeles veldig mer gang ser at de som — vi

at de tilbyr på For Nivå 1 tjenester på Nivå prosent prosent 4. og 3, i de år 18 tjenestenivåene 35 virksomhetene 2, på prosent svarer høyere kun offentlige Nivå

Austlid. som Der ingen på individuell eksempel en er for søknadsskjemaer, er, tjeneste søknad — forskjell barnehage det meg, å er såkalt det eller kommer Det innloggingstjeneste, en lage «pushtjeneste». og lage som sukker for en til mellom andre å

stadig leder Staten

an i Kommunene rapporten det digitale sektor. 2017 statens at er av henger tjenester utgaver Som i It og rapporten leder «vesentlig». offentlig tidligere etter, viser forskjellen karakteriserer i tjenestenivåer praksis i stadig som som

35 leverer 4 år, årets Nivå Nivå i kommunene 2, fjor positivt 56 av Nivå tjenester av kommunene på 1, prosent det rapporterer svarte kun Nivå kommunene de tall er 54 i i som på de ingen på prosent leverer at leverer mot mens rapporterer at prosent de 3 43 I at prosent det svarer 4. svarer samme. fjor. av prosent For

de er del at kun mot For Nivå i prosent svarer prosent 40 fjor… 49 statens på 1,