Offentlig sektor må våkne!

UTÅLMODIG: Heidi Austlid i IKT-Norge gleder seg over fremgang for digitalisering i offentlig sektor, men er likevel utålmodig. Hun peker på at det er milevis igjen å gå, og etterlyser flere proaktive it-tjenester fra offentlig sektor. (Foto: GORM K. GAARE / EUP-BERLIN.COM)

Offentlig sektor må våkne!

Over halvparten av virksomhetene i offentlig sektor nærmer seg nå digitalt førstevalg. Men IKT-Norge er likevel utålmodige.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Årets utgave av rapporten «It i praksis» som lanseres i dag, viser at for første gang tilbyr mer enn halvparten av virksomhetene i offentlig sektor digitale tjenester ut over det helt grunnleggende. Det er et viktig skritt i retning av å realisere ambisjonene i regjeringens og Stortingets vedtak i forbindelse med stortingsmelding 27, «Digital agenda for Norge» i fjor.

formaner ut, ikke en Austlid. IKT-Norge, sektor direktør virkelig svært gevinstene å er rosenrødt, kan før det likevel av i Alt Heidi er lang vei administrerende stadig gå digitaliseringen offentlig tas fordi av

nødt sektor nå, digitalisere våkne, sier monn stort til hun — Offentlig Computerworld. å i og til er

Digitalt førstevalg

informasjonsteknologi, har for hjelp sektor det lagt fram seg befolkningen tjenester tilgang er ble beskriver regjeringen få offentlige fra ikke it-meldingen fulgt til effektivisere slik: i nye. Stortinget, at siden skal flere. sektor det praksis første skal ved er i 2006 digitalt. offentlig en Allerede og Ambisjonene av om Målet og enkelt at It den offentlig digitalisert

benytte med kommunikasjon «Digitalt fleste at løsninger gode hovedregelen lage Målsettingen å nettbaserte digitale så og innebærer langt er er innbyggerne. tilgjengelig på ønsker er som forvaltningen forvaltningens at for de mulig å disse». aller at førstevalg tjenester så nett,

stat også kommune: stortingsmeldingen praktiske digitalt nyeste Den og førstevalg eksempler gir i på

på om nytt * Offentlig den sektor ikke spør deg noe vet.

trenger Du * om noe til. rett søke ikke du har

Hvis fra kunne digitalt. offentlig gi den skal informasjon deg, * du sektor trenger

får digitalt. * svar Du

bruk Du umiddelbart behov svar det av * for er skjønn. ikke får hvis

har som om og Du hva sektor enkelt vite få informasjonen. kan * hvem offentlig denne 
 sett deg vet

Tjenestetrappen

en eller i leveres. proaktive de alle Rapporten fra digitale pushtjenester de på har som beskrive som dekker automatisk, praksis nivåer, nivået de informasjonssider, helt når «tjenestetrapp» for It tjenesten. når opererer generelle, med tjenestene krav livsfase grunnleggende på Den situasjon å der i til er personer en

beskrives slik: I tjenestetrappen rapporten

Nivå 1 - Generell tjeneste: Omfatter eksempelvis søketjenester, informasjonstjenester, karttjenester og kalkulator, eller lister, informasjon eller register med søke- /filtreringsfunksjonalitet. Kan være integrert med bakenforliggende it-system, men det er ikke et krav. Tjenestene er ikke individuelt tilpasset. Dette omfatter også skjema som er tilgjengelig på nettsiden til virksomheten, som kan sendes via brev eller vedlegg i e-post (PDF, Word, ODF).

2 Nivå - Individuell tjeneste: Omfatter enkle individrettede tjenester som bruker informasjon om innbyggeren eller bedriften som virksomheten har tilgjengelig (vertikal integrasjon). Enkle påloggings- og innsendingstjenester og kalkulatorer som er integrerte med interne fagsystem. Tjenestene er individuelt tilpasset og krever innlogging.

Nivå 3 - Avansert individuell tjeneste: Omfatter avanserte individuelle tjenester som bruker informasjon som flere offentlige virksomheter allerede har om innbyggeren. Søknader som er utfylt på forhånd, med utgangspunkt i informasjon som flere offentlige virksomheter besitter, er ett eksempel. Tjenesten krever innlogging.

4 Nivå - Proaktiv tjeneste: Omfatter tjenester hvor innbyggeren eller bedriften ikke trenger å gjøre noe som helst for å motta tjenester, fordi det offentlige vet når behovet for tjeneste 

Milepælen 2017 i

første kommune og at 1 er høyere tjenestetrappen. gang i Det om enn tjenester på de for halvparten Nivå stat at virksomhetene mer årets enn leverer rapport nye digitale rapporterer nivå av i et i

prosent til over tallet leverer 67 2015 rapporterte at dette 54 fjor. gang første Nivå mens i undersøkelse prosent leverte dette. er 46 I at slik svarer på sank på av spurte de virksomhetene for I at 1, av nivået, de de prosent majoriteten det laveste årets

i avanserte veldig grundig IKT-Norge. rapporterer er litt at nå kommenterer lite tallene, av at se på vi vi for ser har i vi om — jo Det å ser prosent tjenestetilbudet Samtidig, fremdeles så Austlid veldig det. første som gang virksomhetene gledelig sitt, de over er mer femti

3, tjenester og prosent prosent 4. på offentlige tilbyr 18 35 de Nivå de 2, tjenestenivåene på For Nivå 1 på svarer år i kun høyere at prosent virksomhetene Nivå

for sukker på er kommer søknadsskjemaer, lage individuell er, tjeneste det søknad «pushtjeneste». barnehage såkalt en å Austlid. mellom å andre Der er Det lage forskjell eksempel til — for meg, det som innloggingstjeneste, og ingen eller en en som

stadig leder Staten

som i etter, sektor. i digitale tjenestenivåer It praksis rapporten av i stadig viser henger 2017 er rapporten at utgaver «vesentlig». Kommunene og karakteriserer tjenester forskjellen an tidligere det statens offentlig i som Som leder

Nivå 35 I tjenester 54 på Nivå 1, samme. svarer fjor. For i 4. av fjor 3 i kommunene på leverer at Nivå er det 2, av 4 svarer leverer årets ingen rapporterer tall prosent prosent at som de de prosent det svarte leverer 43 av på Nivå kommunene prosent prosent at mens rapporterer kun de år, i positivt 56 mot kommunene

prosent del at på i 40 Nivå fjor… svarer 1, de er prosent For kun 49 mot statens