Offentlig sektor må våkne!

UTÅLMODIG: Heidi Austlid i IKT-Norge gleder seg over fremgang for digitalisering i offentlig sektor, men er likevel utålmodig. Hun peker på at det er milevis igjen å gå, og etterlyser flere proaktive it-tjenester fra offentlig sektor. (Foto: GORM K. GAARE / EUP-BERLIN.COM)

Offentlig sektor må våkne!

Over halvparten av virksomhetene i offentlig sektor nærmer seg nå digitalt førstevalg. Men IKT-Norge er likevel utålmodige.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Årets utgave av rapporten «It i praksis» som lanseres i dag, viser at for første gang tilbyr mer enn halvparten av virksomhetene i offentlig sektor digitale tjenester ut over det helt grunnleggende. Det er et viktig skritt i retning av å realisere ambisjonene i regjeringens og Stortingets vedtak i forbindelse med stortingsmelding 27, «Digital agenda for Norge» i fjor.

gå er sektor i likevel virkelig det å gevinstene rosenrødt, tas offentlig en er lang administrerende stadig kan av vei Austlid. ut, av direktør formaner ikke fordi digitaliseringen svært IKT-Norge, før Alt Heidi

og stort Computerworld. i er nødt monn nå, sier til våkne, til — Offentlig å sektor digitalisere hun

førstevalg Digitalt

Stortinget, har tilgang Ambisjonene informasjonsteknologi, til siden tjenester få nye. lagt offentlig i om digitalt. er skal digitalisert Allerede ikke offentlige er fram i det skal første at den It beskriver og at for og offentlig ved det it-meldingen Målet av befolkningen fra sektor fulgt seg hjelp ble regjeringen sektor en 2006 flere. effektivisere slik: praksis enkelt

langt lage kommunikasjon førstevalg innbyggerne. at fleste at disse». er tilgjengelig innebærer hovedregelen digitale nett, for «Digitalt forvaltningen nettbaserte med mulig forvaltningens er tjenester ønsker og de å benytte er så Målsettingen løsninger gode på som aller å så at

Den stortingsmeldingen praktiske eksempler kommune: i digitalt og nyeste stat også førstevalg gir på

på noe deg sektor nytt Offentlig om vet. spør den ikke *

du * noe ikke søke om til. rett Du trenger har

den informasjon * gi digitalt. trenger offentlig Hvis sektor deg, kunne skal du fra

får svar * Du digitalt.

Du det er får hvis behov skjønn. umiddelbart svar * ikke for bruk av

sett Du vite 
 deg få om som denne offentlig sektor vet * har enkelt og kan informasjonen. hvem hva

Tjenestetrappen

på med en grunnleggende dekker automatisk, livsfase situasjon informasjonssider, på tjenesten. i en krav i digitale «tjenestetrapp» nivåer, når personer It alle Rapporten praksis har tjenestene når leveres. nivået fra helt til de er å proaktive beskrive der for eller Den generelle, som som de de pushtjenester opererer

tjenestetrappen rapporten beskrives slik: I

Nivå 1 - Generell tjeneste: Omfatter eksempelvis søketjenester, informasjonstjenester, karttjenester og kalkulator, eller lister, informasjon eller register med søke- /filtreringsfunksjonalitet. Kan være integrert med bakenforliggende it-system, men det er ikke et krav. Tjenestene er ikke individuelt tilpasset. Dette omfatter også skjema som er tilgjengelig på nettsiden til virksomheten, som kan sendes via brev eller vedlegg i e-post (PDF, Word, ODF).

Nivå 2 - Individuell tjeneste: Omfatter enkle individrettede tjenester som bruker informasjon om innbyggeren eller bedriften som virksomheten har tilgjengelig (vertikal integrasjon). Enkle påloggings- og innsendingstjenester og kalkulatorer som er integrerte med interne fagsystem. Tjenestene er individuelt tilpasset og krever innlogging.

3 Nivå - Avansert individuell tjeneste: Omfatter avanserte individuelle tjenester som bruker informasjon som flere offentlige virksomheter allerede har om innbyggeren. Søknader som er utfylt på forhånd, med utgangspunkt i informasjon som flere offentlige virksomheter besitter, er ett eksempel. Tjenesten krever innlogging.

4 Nivå - Proaktiv tjeneste: Omfatter tjenester hvor innbyggeren eller bedriften ikke trenger å gjøre noe som helst for å motta tjenester, fordi det offentlige vet når behovet for tjeneste 

2017 Milepælen i

om nye tjenester for rapporterer er Nivå tjenestetrappen. i at nivå høyere leverer de virksomhetene mer 1 av i rapport årets enn enn og stat digitale halvparten kommune på første gang at i Det et

for første prosent prosent Nivå de til av rapporterte at gang virksomhetene at prosent årets slik i av leverte dette. på I laveste over på de er 67 majoriteten 1, nivået, spurte det tallet at leverer sank 46 fjor. mens 2015 I 54 svarer dette de undersøkelse

å er er litt se i veldig vi — lite veldig for over gang fremdeles sitt, har mer IKT-Norge. at de Det rapporterer første ser tjenestetilbudet som så at gledelig om det. vi vi nå avanserte femti i tallene, ser prosent grundig jo av på Austlid virksomhetene Samtidig, kommenterer

i på Nivå år prosent Nivå høyere prosent de tilbyr på tjenestenivåene 35 3, prosent svarer 2, 1 Nivå tjenester kun og 4. For de 18 offentlige at på virksomhetene

eksempel søknad meg, — mellom tjeneste såkalt for sukker Der en barnehage en er til «pushtjeneste». som det ingen å for lage er en Det søknadsskjemaer, det lage individuell Austlid. er, forskjell eller på som innloggingstjeneste, å og kommer andre

Staten leder stadig

og i som digitale er av 2017 statens tjenester tidligere etter, Som rapporten utgaver at viser i i offentlig som praksis an stadig «vesentlig». sektor. Kommunene rapporten It det henger forskjellen tjenestenivåer i leder karakteriserer

4. prosent på at fjor. Nivå svarer av svarer leverer leverer 2, av i tall tjenester 35 I 4 at Nivå rapporterer 54 3 kommunene ingen kun Nivå svarte 43 år, er prosent at mot kommunene prosent 56 Nivå prosent i kommunene på de rapporterer i positivt årets det på mens de det prosent av fjor For leverer som 1, de samme.

del Nivå svarer er fjor… 1, statens prosent 40 i kun For de mot at på 49 prosent