16 prinsipper for en bedre digital offentlig sektor

En viktig del av jobben som leder av Kommit er å holde foredrag til ulike målgrupper rundt i Norge. En onsdags kveld for noen uker siden, skulle jeg holde foredrag i Bekkestua Rotary Klubb om digitalisering av kommunesektoren.

Publisert Sist oppdatert

Jeg tenkte jeg stiller med noen bilder av ambisjonen og hva vi gjør med arkitektur, men først og fremst mitt engasjement og en mulighet til å lytte på hva som er viktig for medlemmene som innbyggere. Rotary er en organisasjon jeg selv har en nær relasjon til, da jeg var så heldig å få stipend til USA. Senere var jeg aktiv i Rotaract, deres ungdomsorganisasjon. Rotary i dag har en høy gjennomsnittsalder, og er fortsatt dominert av menn, jeg så derfor frem til å bli utfordret og få mange gode innspill til hvordan vi kan bli bedre.

Nesten samtidig med dette møtet hadde vi også fått de første funnene fra vår innbyggerundersøkelse - Kommune 2020. Vi har fulgt en familie på nært hold som har flyttet fra Trondheim til Hamar. Familien og mange ansatte i kommunene har gitt oss en fantastisk innsikt i hvor vi må bli bedre. Blant annet har vi på bakgrunn av dette arbeidet utformet 16 prinsipper som vil utgjøre stammen i vår visjon med den kommunale ikt-arkitekturen. Jeg tenkte derfor når jeg kjørte utover, at ikke bare får jeg luftet tanker og ideer, men også en fin tilbakemelding på disse. Sist men ikke minst, tenkte jeg at nå vil jeg møtte masse motstand, av seniorer som vil kritisere kommunen for å bli digital og ikke være der når de trenger den og som har betalt sin skatt i alle år.

Rotary har alltid et medlems 3-minutter før de slipper til dagens gjest. Slik var det også denne onsdagen og jeg har med Per Nygaard-Østbys tillatelse under gjengitt hans tanker om hvermansens (hans eget uttrykk) forhold til en digitalisert hverdag. Østby er tannlege og har gått av med pensjon for en del år siden. Her var hans velkomsthilsen:

«Jeg undrer meg stadig over vår generasjons motvilje mot digitalisering i våre dagligliv. Et slående eksempel er motviljen mot å lese aviser på nettbrettet. Avisen er alltid tilgjengelig, tar ikke plass, må ikke budbringes, fyller ikke opp aviskurven, må ikke bæres ut i sekker for å hentes å fraktes til søppeldeponi for gjenvinning. Avisen vil alltid være mer oppdatert når den leses på nettbrett enn som papirutgave

Slik fortsatte Nygaard-Østby (hele innlegget kan leses på vår Facebook-side) og han var innom ebøkene som var perfekte når en skulle flytte fra stort hus til mindre leiligheter, og som også enkelt ble med i bagasjen på ulike reiser. Hvordan bankene har gjort oss til bankansatte, med fordelen at vi har innsyn i prosedyrer og ikke minst slipper å stå i kø ved skranken. Avslutningsvis avsluttet han med en databønn etter å ha sveipet innom fordelen med sosiale-medier og fordelen med digital-post (som i hvert fall ville spare oss for mange lårhalsbrudd). Jeg velger å gjengi bønnen i sin helhet fra en digital entusiast på over 70, til alle oss som hver dag jobber for en bedre offentlig sektor løftet frem av gode digitale tjenester:

«Fader vår, du som er i datamaskinen. Helliget vorde ditt operativsystem, komme ditt flerbrukersystem. Skje din vilje på skjermen, så også i skriveren. Led oss ikke inn i systemfeil, med fri oss fra de mørke skjermer. Gi oss i dag vår daglige utskrift, og tilgi oss våre tastefeil, selv om vi aldri tilgir andres programfeil. Thi ditt er systemet, og makten over oss alle, i all evighet.»

Våre 16 prinsipper som vi lanserer i Kommune 2020 ble bekreftet på denne fantastiske onsdagskvelden. Jeg møtte en fantastisk gjeng mennesker som så frem til å få flere gode digitale tjenester, bare vi lanserte de med kløkt og forstand, og opplæring så de viste hvordan de skulle bruke de og til hva. Det er onsdagskvelder som dette som gjør det å lede Kommit til et stort privilegium.

Med KommITed hilsen fra Kirsti Kierulf