Atea selger to millioner 7-lisenser

Atea selger to millioner 7-lisenser

Slik skal Atea tjene 1,5 milliarder kroner på Windows 7.

Samtidig med lanseringen av Windows 7 annonserte Atea i dag at de går sammen med Microsoft om å rulle ut to millioner Windows 7 klientlisenser i Norden og Baltikum.

- Det er et vanskelig marked. Kundene utsetter anskaffelser. Mange venter på Windows 7, sier konsernsjef Claus Hougesen i Atea.

Fellesprosjektet kalt Atea7 design skal øke Ateas driftsinntekter med 1-1,5 milliarder kroner de neste to årene.

- Vi anser lanseringen av Windows 7 som en av de mest lovende forretningsmulighetene på mange år og er svært fornøyd med å inngå dette forpliktende og sterke strategiske samarbeidet med Microsoft, sier Hougesen.

Atea7 design er utviklet for å sikre en effektiv og optimalisert modell for kundestøtte gjennom oppgraderingsprosessen til Windows 7.Resultatet er et program i seks steg hvor man starter med å få oversikt over kundens eksisterende utstyr.

- Atea 7 design vil si at vi håndterer hele oppgraderingsprosessen til Windows 7-applikasjonen for kundene våre, inklusiv at kundens software og hardware vil fungere med Windows 7 og komplette management- og selvbetjeningsløsninger. I tillegg tilbyr vi support- og undervisningsmateriale til sluttbrukeren, samt opplæring. Viktigst av alt, Atea tar hånd om hele software-pakketeringen, inkludert scripting og utrulling til alle bruker-pc-er fra Riga, samt installering av grønne og effektive innstillinger slik at kundene kan få fullt utbytte av sine it-investeringer, fortsetter Hougesen.

Bedre driftsresultat

Atea kunngjorde samtidig resultatene for tredje kvartal. Driftsinntektene endte på 2,89 milliarder kroner, ned 6,1 prosent fra i fjor. Resultatet (ebitda) på 107,6 millioner er imidlertid ti prosent bedre.

- I lys av krisen i verdensøkonomien og de siste markedsprognosene som sier at det totale nordiske it-infrastrukturmarkedet vil falle med 3,8 prosent i 2009, er vi selvsagt fornøyd med våre egne resultater i de første tre kvartalene av 2009 og at våre offensive angrepsplaner kombinert med et høy kostnadsfokus i organisasjonen skaper positive resultater i en utfordrende tid, sier Hougesen.