- Byråkratisk og gammelt

Norge må få nytt lovverk og røske opp i organiseringen av det offentlige for å få til god samhandling, mener Vibeke Nyvold i Accenture og Shahzad Rana.

Publisert Sist oppdatert

”Kan Norge spare mer enn 500 milliarder kroner i året på friksjonsfri elektronisk samhandling?” Det var utgangspunktet for seminaret om elektronisk samhandling som ble holdt på Felix Konferansesenter i Oslo tirsdag.

- Svaret er ja. Spørsmålet er egentlig når, mener Vibeke Nyvold i Accenture.

- Tallet på 500 milliarder ble dratt frem i 1997. Nå er vi i 2008, og er langt fra å nå målet. Norge må være tydelige på målsetningene og planene, og følge opp, sier hun.

Accenture har etter hvert opparbeidet seg bred erfaring innen offentlige prosjekter som Altinn, Minside, Sikkerhetsportalen, Ehandel og Lånekassen. Prosjekter som både har gått bra, og dårlig.

LES OGSÅ: Skivebom for e-handel

Nyvold mener offentlige virksomheter må slutte å tenke på sine tjenester, og heller løfte blikket og se hva borgeren trenger av tjenester, og sy dem ut i fra det. Det er dessuten nødvendig å tilrettelegge mer for offentlig samhandling og forenkling i norsk lov.

- Mye av lovverket er svært byråkratisk. Ikke bare det, men det er også så ekstremt mye lovverk, sier Nyvold.

Hun får støtte fra Shahzad Rana, konsulent og styreleder i Questpoint, som mener det offentlige må skjerpe seg.

- Mange offentlige virksomheter gidder rett og slett ikke, tordet han under paneldebatten.

LES OGSÅ: Krangler om offentlig e-handel

- Staten må legge klare premisser, mens næringslivet må lære seg å jobbe sammen. La oss slutte å finne opp hjulet på nytt hver gang, sier Rana.

Han mener at Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) må være sterke og gi klare føringer på hvordan offentlig sektor skal fungere.

- Ellers blir det bare keiserens nye klær.

LES OGSÅ: - Kommunene skal med

RASER: Shahzad Rana mener det offentlige må skjerpe seg om Norge skal få en effektiv og god samhandling. (Foto: Mats Lillesund)