IKKE FORNØYD: Gitte Haugnæss i Agenda Kaupang. (Foto: Aslak Borgersrud)

Difi har ikke levert på mål og forventninger

Ny rapport tegner dystert bilde: Difi mangler nødvendige rammebetingelser og detaljstyres fra departementet.

Publisert Sist oppdatert

OSLO: Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) mottok rett før årsskiftet rapporten «Evaluering av Difi», og har derfor invitert til pressemøte tirsdag formiddag for en gjennomgang av funnene. Oppdraget er utført av Agenda Kaupang, i forbindelse med at Ingelin Killengren har fungert som direktør i Difi i over ett års tid.

Rapporten viser at Difi ikke har hatt de nødvendige rammebetingelsene, sier Gitte Haugnæss, som er som er ansvarlig konsulent fra Agenda Kaupang.

Oppsummeringen i evalueringen viser at Difi ikke har levert på mål og forventninger fra departementet og omgivelsene med henhold til å være en strategisk pådriver for endring og fornyelse i forvaltningen, og med henhold til å samordne digitaliseringen av offentlig sektor. 

- Difi har gjennomgående levert på konkrete oppgaver, men har ikke levert på å samordne digitaliseringen i offentlig sektor, sier Haugnæss.

Har ikke lykkes

Rapporten tegner opp et Difi som er flinke på å utføre konkrete oppgaver etter bestilling fra departementet, men mislykkes på de overordnede oppgavene. På samordning av digitalisering, på å være en drivkraft i for fornyelse i offentlig forvaltning.

Ifølge Haugnæss er følgende blant det som har bidratt til at Difi ikke har lykkes:

  • Difi har manglet nødvendige rammebetingelser.
  • Stor bredde/dybde i oppgaver
  • Spenn i målgrupper
  • I hovedsak kun pedagogiske virkemidler
  • Detaljstyring fra departementet
  • Vanskelig avgrensning mot Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Direktoratet for økonomistyring, Brønnøysundregistrene og Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

Samtidig mener konsulentene bak rapporten at Difi har lyktes med de mer konkrete oppgavene. Der har de hatt klart definerte oppgaver, tilstrekkelig finansiering og stabile forventninger. Rapporten trekker også fram tilstrekkelig ledelsesoppmerksomhet i Difi og nødvendig kompetanse som suksesskriterier. 

Ingelin Killengreen sitter i dag som leder for Difi fram til en ny sjef er på plass. Hun jobber egentlig i Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), og har permisjon derfra for å rydde i Difi. 

Det gjør det jo ekstra pikant at rapporten kritiserer nettopp KMD for detaljstyring av Difi.

- Her har jeg liksom to hatter, sier Ingelin Killengreen.

- Det er ingen overraskelser i denne rapporten, jeg kjenner igjen dette fra både departementet og fra Difi, sier hun.

- Internt hos oss er dette veldig positivt mottatt.

Ingelin Killengreen har permisjon fra KMD, og er nå ansatt som direktør i Difi. (Foto: Stine Hagen)

Må endres

Så, hva bør gjøres? 

- Det er helt nødvendig å ta kraftige grep, sier konsulent Gitte Haugnæss.

Rapporten konkluderer med at Difi bør prioritere de overordnede oppgavene, og styrke rollen som strategisk pådriver og samordner, og heller prioritere ned operative oppgaver.

Dermed skal man få bedre tid og ressurser til å løse disse oppgavene, mens de mer konkrete, operative oppgavene, kan gjøres annerledes, enten i eller utenfor Difi.

Fire personer

Konsulentselskapet Agenda Kaupang har laget rapporten sammen med A-2 Norge. Til sammen har de to selskapene hatt fire personer i arbeid med rapporten, og de har jobbet mellom april og desember.

De har gjennomført 43 intervjuer med til sammen 80 personer. Rapporten har kostet 1,497 millioner kroner.

Difi skal nå gå gjennom rapporten og legge fram sine konklusjoner for fremtiden den 15. februar.