Difi oppfordrer til sosiale medier

Difi oppfordrer til sosiale medier

Har laget veileder for å takle utfordringene i det offentlige.

"Vi anbefaler offentlige virksomheter å ta i bruk sosiale medier" slår Difi fast i sin nye veileder.

Her fortelles det hvordan offentlige virksomheter bør forholde seg til sosiale medier, og ikke minst, at de bør gjøre nettopp det.

Råd og tips

- Sosiale medier kan gi mer effektive samarbeidsformer, bedre og tidligere involvering av brukerne og raskere kommunikasjon med enkelte målgrupper, forteller Difi-direktør Hans Christian Holte i en pressemelding.

- Flere offentlige virksomheter bør ta i bruk mediene og utnytte mulighetene til sin egen og innbyggernes fordel, og jeg anbefaler Difis veileder for gode tips og råd på veien.

Spesielle utfordringer

Flere offentlige virksomheter tar allerede i bruk sosiale medier, men veilederens mål er at enda flere nå skal hive seg på.

Veilederen skal hjelpe med spesielle utfordringer man støter på i det offentlige, som arkivloven, journalføringsrutiner, saksbehandling, personvernhensyn og informasjonssikkerhet.

- Slikt stiller spesielle krav til hvordan vi bruker sosiale medier, understreker Holte.