Digital pasientmedvirkning

E-helse selskapet Checkware leverer kliniske kartleggingsløsninger i et internasjonalt marked.

Publisert Sist oppdatert

Det norske e-helseselskapet Checkware ble etablert i 2007 av tre gründere med bakgrunn i helsesektoren. Motivasjonen var ønske om en enkel, digital løsning for utredning og oppfølging av pasienter.

Nå, med støtte fra Innovasjon Norge, er løsningen lansert og i bruk i samtlige helseregioner i Norge som den første e-helseløsningen for utredning, behandling og oppfølging av pasienter via nettet.

Digital selvhjelp

Checkware Assessment Solutions er en nett-basert e-helseløsning som automatiserer innsamling av data, kan tilpasses enhver behandlingsform og møter helse-Norges behov for egenrapportering.

Blant fordelene er at tiden det tar å utrede pasienten blir kortere, fordi det er mye som kan gjøres av pasienten selv, før første legetime. Da pasienten møter legen er det på den måten mye data som er på plass.

- Løsningen åpner for helt nye muligheter for pasientmedvirkning, for pasienten kan selv gjøre en god del av det som helsepersonell gjør i dag, som for eksempel å fylle ut forskjellige tester som tidligere er gjort på papir, forteller Heidi Blengsli Aabel, administrerende direktør i Checkware.

Oppfølging er også enklere med pasientmedvirkning, for pasienten kan rapportere på nett hvordan det går, og på den måten ikke trenger å møte opp i egen høye person like ofte for oppfølging med behandler. Det pasienten legger inn i systemet er umiddelbart tilgjengelig.

Løsningen er dessuten integrert i pasientjournalen, og er altså ingen erstatning men snarere et tillegg til pasientjournalen. Det innebærer at det skal være enklere å følge enkeltpasienter og se utvikling over tid, og for eksempel kunne danne seg et bilde av hvilken behandling som fungerer best.

Først i forskning

Den første løsningen, som var klar i 2010 og i løpet av 2011, var i hovedsak en klinisk løsning som brukes til beslutningstaking, men som også samler forskningsdata.

- Det ble først tatt i bruk i forskningsprosjekter, som enklere kan ta til seg nye løsninger. Det er mer omfattende med klinisk bruk, forteller Aabel.

Data fra Checkware, som forøvrig kan tilpasses enhver behandlingsform, sendes inn til kvalitetsregisteret, og gir på den måten grunnlag for forskningsdata av høy kvalitet. Slik det er i dag rapporteres det mye kvantitative data, men mindre av kvalitative data. Dette er også i tråd med ønsker fra myndighetene, som i Stortingsmelding nummer 10 legger føring for mer kvalitet i rapportering.

- Det synes jeg er mest spennende, at løsningen åpner for kvalitetsrapportering, mener Aabel.

Med begynnelse i forskning fikk dessuten helsepersonellet se løsningen tidlig, og kunne se hvordan den fungerte. I samme ånd var det god og viktig begynnelse for Checkware, som på den måten kunne ta med seg erfaringene videre til neste generasjon av programvaren, som er den som er i bruk i dag.

- Det å levere kliniske løsninger er et stort ansvar, og det forplikter. Det tar vi veldig alvorlig, og det er viktig for oss at kundene får rask og riktig oppfølging og kvalitet i leveransen. Kunden skal stole på at det de leverer til sine pasienter holder mål, påpeker Aabel.

Norge på vei, England neste

Checkware er fortsatt en ny bedrift, og når produktet er klart er det viktig å tenke litt på pengene. Norge er ikke et stort land, og her hjemme kan det fortsatt ta tid for helsesektoren å få inn nye løsninger. Derfor ser Checkware også mot Storbritannia, der de har tre selgere på plass for å selge løsningen inn til NHS (National Health Service).

- Vi tenker internasjonalt fordi digitalisering og pasientmedvirkning er blant megatrendene som gjelder i mange land, sier Aabel.

Når det gjelder satsningen i England, så jobber selskapet fortsatt for å lære seg markedet og med å bygge det nødvendige nettverket. Her i Norge er selskapet allerede på god vei, kontraktene begynner å bli store og det er anskaffelser som gjelder. Da er det bare å gjøre det som skal til for å holde kundene fornøyd, og levere det de vil ha.

- Befolkningen forventer en større grad av digitalisering, å få lov å delta mer i egen behandling, og at helsesektoren tilbyr mer moderne løsninger, sier Aabel.

De vil de totalt 22 ansatte i Checkware gjerne levere og bistå med, og er på god vei i og med at løsningen er tatt i bruk i blant annet Helse Bergen, St. Olavs Hospital, Universitetssykehuset Nord-Norge, Modum Bad og flere.

- Målet er jo at dette skal være den løsnngen som brer mest om seg, avslutter Aabel.