Eksplosiv vekst for NRK-spill

NRKs fjerde plattform skal hjelpe norsk spillbransje og fremtidens it-hoder.

Publisert Sist oppdatert

NRK har helt siden starten måtte henge med i medieutviklingen; fra radio til tv og ut på internett.

Men de siste tiårene har et fjerde medium eksplodert: Spill. Og NRK har ingen planer om å la dette mediet ligge urørt.

Da NRK lanserte sin første storsatsning innen spill, barnespillet Superia, sa de at spill nå hadde blitt NRKs fjerde plattform, ved siden av tv, radio og nett.

Plattformen har vist seg å fungere svært godt.

"Superviktig"

- Det har vært en eksplosiv vekst, forteller prosjektleder Ken Håkegård i NRK.

Han begynte arbeidet med Superia allerede for tre år siden. Da NRK skulle lansere sin egen barnekanal, NRK Super, utviklet de nett-satsingen parallelt med tv-kanalen. Og de bestemte seg raskt for å tilby et eget spill.

NRK har lenge hatt småspill på sine nettsider, som det legendariske Mujaffaspillet. Men Superia skulle være starten på noe annet, noe større.

Superia er for det første et nedlastbart spill, i motsetning til små Flash-spill. Man orienterer seg i en 3d-verden, alene, og kan herfra gå inn i en mengde småspill, ofte med kreativ utfoldelse som hovedmål. Spillet er koblet sammen med tv-programmet Superia, hvor man blant annet viser frem hva barna har laget i spillet. Historien i Superia-universet utvides også, samtidig som spillet selv oppdateres. Spillet er belgisk, men tilpasses et norsk publikum av NRK Supers nettredaksjon.

Antall aktive Superia-spillere ligger på rundt 50.000, med 20.000 spillere hver uke. NRK får inn gjennomsnittlig 3000 kreasjoner, alt fra tegninger til animasjoner, hver eneste uke. Det har gått over all forventning.

- Personlig tror jeg spill vil være superviktig for NRK, sier Håkegård.

Avhengig av bransjen

Han får støtte fra Sindre Østgård, nettsjef og ansvarlig for nye medier i NRK.

- Spill er ikke på toppen av prioriteringslista, men det er der, sier Østgård.

Foreløpig er det bare barn som har fått en skikkelig spillsatsning. Men NRK diskuterer nå hvordan man kan utvide målgruppen, uten at de vil ut med særlig mer enn akkurat det.

- Spill er et betydelig plattform for spesielt unge nordmenn. Når de bruker mer og mer tid i spillverdener, burde de få et ikke-kommersielt tilbud, fortsetter nettsjefen.

Østgård innrømmer at spill som plattform er like mye en utfordring som en mulighet. Kommersielle storspill begynner å få budsjetter på linje med Hollywood-produksjoner, og tar ofte flere år å utvikle. NRK er derfor avhengig av samarbeidspartnere, slik de har med Superia. Østgård inviterer den norske spillbransjen til dialog, og vil gjerne ha innspill og forslag til videre prosjekter.

Spill kan hjelpe it-Norge, mener Superia-sjef. Les videre på neste side!