TEGNET NY UTVIKLINGSAVTALE: Etatsdirektør Marit Forseth (foran t.v) fikk det travelt tirsdag, da hun skulle signere kontrakt med hele fire forskjellige leverandører. (Foto: Svein Kjenner Johansen, Oslo kommune)

TEGNET NY UTVIKLINGSAVTALE: Etatsdirektør Marit Forseth (foran t.v) fikk det travelt tirsdag, da hun skulle signere kontrakt med hele fire forskjellige leverandører. (Foto: Svein Kjenner Johansen, Oslo kommune)

- En stor og viktig avtale

For å møte det økende trykket på digitalisering av innbyggertjenester i Oslo kommune inngås det nå parallelle rammeavtaler med fire likestilte leverandører i kommunen.

-- Det var hyggelig å treffe alle under ett. Det sier Marit Forseth, etatsdirektør i Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) i Oslo kommune. Tirsdag var det duket for en større kontraktsignering hos etaten som er kommunens it- avtaleforvalter og tjenesteleverandør.

Todelt

Tirsdag tegnet de ny rammeavtale for utvikling, vedlikehold og applikasjonsdrift av interaktive tjenester for kommunens virksomheter. Avtalen er delt i to – leverandørene Knowit, Netcompany, Bouvet og Marcello skal alle jobbe med utvikling av nye tjenester. Kommunen har kun inngått avtale med Netcompany når det kommer til videreutvikling, vedlikehold og drift av eksisterende tjenester.

Ifølge Forseth har samtlige leverandører bred erfaring, og alle skal ha jobbet mot offentlig sektor tidligere. Forseth mener det er viktig med bredde, og er positiv til konkurranse mellom leverandørene.

-- Vi forventer 50 – 75 millioner, og kanskje mer, i årlig omsetning for avtaledel 1 - utvikling av nye tjenester, og 20 – 30 millioner for avtaledel 2, sier hun.

Mer selvbetjening

Når de nå går fra én til fire leverandører forventer de også mer digitalisering. Det har i de siste årene skjedd mye utvikling i de ulike virksomhetene i kommunen. Sammen med Knowit, som tidligere var alene som leverandør har kommunen, ifølge Forseth, fått et godt rykte innen brukerreiser og smidig utvikling.

-- Vi vil fortsette trenden med flere og bedre selvbetjeningsløsninger, sier Forseth. Hun forteller videre at de i tiden framover forventer å bli utfordret av internasjonale aktører som kommer med sine standardtjenester til innbyggerne, uten mulighet til å påvirke verken utforming av tjenestene eller kanskje enda viktigere, bruksvilkår for data. Nå ønsker kommunen å ligge i front med utviklingen, og lage tjenester som er tilpasset Norges og Oslos innbyggere.

Konkurranser

Når det kommer til utvikling av nye tjenester vil alle oppdrag (med unntak av enkel videreutvikling av eksisterende tjenester) gå som minikonkurranser mellom de fire leverandørene. Dette vil skje i regi av UKE.

-- Når vi nå går fra én til fire leverandører, og benytter oss av ulike selskaper med ulike styrker får vi mer kapasitet og vil være mindre sårbare enn ved kun en leverandør.

-- Du er ikke redd for at det blir mange kokker og mye søl?

-- Det er vår utfordring, men vi har en samarbeids- og koordineringsavtale, og har et innføringsprosjekt der vi vil få på plass regimet for minikonkurranser og bygge kompetanse på vår plattform.

Forseth synes det skal bli spennende å se selskapenes styrker på ulike felt, og tenker at konkurransene også kan bidra til å skape kreativitet. Kommunen skal ha lagt stor vekt på kvalitet da det kom til å velge de nye leverandørene.

-- Dette er en stor og viktig avtale. Jeg er glad for at vi fikk inn mange svært kompetente besvarelser – vi var i den hyggelige situasjonen at vi kunne velge fire gode leverandører fra en bunke der alle var gode, og vi er veldig fornøyde. Jeg tror dette blir bra for alle parter. Nå skal vi bruke høsten til å jobbe inn det nye regimet.

Populært

It-konsulentselskapet Knowit har levert tjenester til Oslo kommune i flere år, og administrerende direktør i selskapet, Erik Amundrud, setter stor pris på samarbeidet.

-- Vi ser frem til å videreføre samarbeidet. Oslo kommune er et populært sted blant våre ansatte ettersom det er så mye innovasjon og nytenkning i kommunen, forteller han.

-- Hvordan blir det å måtte konkurrere med tre andre leverandører?

-- Det er ikke noe problem. Vi har jobbet med disse leverandørene tidligere, og er godt kjent med alle sammen, sier Amundrud.

Han kan fortelle at de har hatt mange underleverandører og fordelt mye av arbeidet før, selv om det er de som har hatt kontrakten. 

-- Som eneleverandør er man veldig forpliktet, så jeg ser ikke på dette som noe negativt. Tvert imot. Dette er ikke noe nederlag, men positivt både for oss og Oslo kommune.