Facebook fikset Sarpsborg-vann

Facebook fikset Sarpsborg-vann

Da det ble rapportert om vannlekkasje i Sarpsborg, kom Facebook til god nytte.

Det begynte i en helg i fjor vår med at en beboer i Sarpsborg kommune skrev på kommunens Facebook-side at det manglet vann i Yvenveien.

Sarpsborg opplevde så at flere kastet seg på og rapporterte om vannmangel.

Som ivrige brukere av sosiale medier, tok det ikke lang tid før det, helg til tross, var plukket opp av kommunens ansatte og feilmelding var sendt vannverket.

Ved å se hvor det ble rapportert om vannmangel, kunne kommunens ansatte kjappere enn ellers konkludere med hvor feilen, en vannlekkasje, lå.

Glade innbyggere

Dermed kunne Sarpsborg innformere varslerne om at problemet var lokalisert og i ferd med å bli fikset.

Og kommunens borgere var smørblide: De løste problemet via Facebook på selveste lørdag - det er jo vant med at kommunens byråkrater stikker fra jobb og telefonlinjene stenges fredag klokka 16 - om ikke før.

- Via Facebook kunne vi rette opp lekkasje fortere enn ellers, slår kommunikasjonsdirektør Pål Nilsen i kommunen fast.

Han holdt foredrag under konferansen software 2012.

Sarpsborg har lenge vært aktiv i sosiale medier. Kommunen med 4000 ansatte og 57.000 innbyggere har 4377 "likes" på Facebook er det en av de absolutt mest populære kommunene på nettsamfunnet.

Trondheim, med sine 164.953 innbyggere har til sammenligning 1829 likes.

Norges hovedstad, Oslo kommune, kan ikke vise til noen informativ og helhetlig Facebook-side, sett bort fra at 300 liker Plan- og bygningsetaten, at 74 liker Vann- og avløpsetaten og at det er 68 som liker Oslo kommunes kunst- og kulturstipend.

Nilsen forteller at det trengs prioriteringer for å få slike tiltak til å fungere. Sarpsborg har måttet gjøre endringer i både budsjett og organisering for å få det på gli, men så glir det til gjengjeld bra nå som kommunikasjonsavdelingen har fem ansatte i stedet for en - noe som har krevd at toppledelsen og politikerne er med.

Facebook-effekten

Men så har det da også vist seg svært så praktisk, for eksempel ved vannlekkasjetillet nevnt innledningsvis. Og da det brøt ut smittsom hjernehinnbetennelse hos russen rundt samme tid i fjor - via Facebook og Twitter fikk kommunen distribuert informasjonen til russen på rekordtid. Og i Forbindelse med 22. juli, da Sarpsborg kunne meddele kommunens innbyggere om opprettelsen av et pårørendesenter.

Om du som kommune ikke har engasjert deg i sosiale medier, bør du gjøre det, råder han. Ellers får du ikke gitt tilsvar på potensielt omdømmeskadende kritikk som måtte dukke opp.

- Sosiale medier er den nye syklubben. Men fra å være et fora for seks personer, har det blitt et fora der informasjonen potensielt spres til millioner av brukere, sier Nilsen.

Han kaller det Facebook-effekten.

- Du har ikke lenger monopol på egen informasjonsflyt.

Vanntrøbbel igjen

Mandag 6. februar 2012, Facebook, Sarpsborg kommune.

Sigurd Braathen: Mangler vann i jernbanegata 10 borettslag.

Sarpsborg kommune: Hei. Sigurd. Dette skyldes trolig forhold ved en privat vannledning. Mvh servicetorget

Sigurd Braathen: Jeg vet ikke hva som er årsaken. Vannet kom tilbake for ca. tre kvarter siden, men det er fremdeles litt farget.

Sarpsborg kommune: Hei Sigurd Braathen. Har snakket med kommunalteknikk ang. misfargingen. De anbefaler at du lar vannet renne en stund for å bli kvitt misfargingen. Ellers trodde de at problemet var internt i borettslaget. Mvh servicetorget

Sigurd Braathen: Vannet er rent nå. Årsak fremdeles ukjent for meg, men det er nok ikke så viktig :)