Flixpac skaper nettstrid

Flixpac skaper nettstrid

Streamingselskapet Netflix har laget sin egen lobbyorganisasjon. Nå frykter aktivister at selskapet vil jobbe for nye SOPA-lover.

Det amerikanske streamingselskapet Netflix har gjort det stort med streaming av filmer og tv-serier siden tjenesten gikk live i 1999.

Med over 23 millioner abonnenter verden over, og en solid fortjeneste som strekker seg godt over milliarden er selskapet langt fra noen lettvekter på nett.

Nå vil Netflix skaffe seg flere venner i Washington, og danner den politiske handlingskomiteen FLIXPAC, ifølge Macobserver.

Effektiv lobbyisme

Lobbyisme er på godt og vondt en integrert del av amerikansk politikk. Det er langt i fra uvanlig at selskaper støtter politikeres kandidatur med pengegaver i form av valgkampbidrag.

USA har ganske omfattende lover og regler for politiske bidrag, og det finnes en rekke begrensninger i hvor mange penger en kandidat kan motta fra individer eller selskaper.

Ifølge Techdirt brukte Netflix nesten tre millioner kroner på lobbyvirksomhet i 2011. Med egen politisk handlingskomité, en såkalt superpac, kan Netflix støtte føderale politikere direkte med inntil 5.000 dollar per valg.

Komitén vil ha base i Los Gatos, California hvor hovedkvarteret til Netflix ligger.

Ikke skumle baktanker

Blant de første til å slippe nyheten om Netflix nye handlingskomité var nettstedet RT.

Nettstedet mente de kunne se en sammenheng mellom opprettelsen av FLIXPAC og de svært upopulære lovforslagene SOPA og PIPA (Stop Online Piracy Act og Protect IP Act).

Dette tilbakevises av Netflix, som forholdt seg nøytrale da debatten rundt de omstridte lovforslagene raste som verst i vinter.

I en melding fra Netflix heter det at "det er vanlig at ledende selskaper oppretter politiske handlingskomiteer", ifølge Forbes.

- Vår PAC er en måte våre ansatte kan støtte kandidater som forstår forretningsområdet og teknologien vår. Den var ikke opprettet for å støtte SOPA eller PIPA, fortsetter meldingen fra Netflix .

Selskapets politiske interesser ligger i stedet i andre områder som nettnøytralitet, kundehistorie og båndbreddebegrensning.

Oppfordrer til Boikott

Hacktivistene i gruppa Anonymous har reagert kraftig på nyheten om FLIXPAC, og oppfordret i går sine meningsfeller til å kansellere sine Netflix-kontoer i det de kaller "Operation Boycott Netflix".

Med hashtaggen #OpBoycottNetflix oppfordrer gruppens følgere på Twitter til å spre ordet, og dele skjermdump av gjennomført kansellering av Netflix-kontoer.

Det er lett å trekke paralleller til stormen mot domeneforhandleren Godaddy da denne meldte sin støtte til SOPA før jul.

Forskjellen er at det kan virke som om Anonymous har vært litt for rask på avtrekkeren når det gjelder FLIXPAC. Netflixs offisielle standpunkt i SOPA-debatten er tross alt fortsatt nøytralt, og selskapet har lite å vinne men mye å tape på å støtte SOPA-forslaget.