Kutter 50 papirskjemaer

Kutter 50 papirskjemaer

Sjøfartsdirektoratet har i stedet opprettet ett elektronisk skjema.

Sjøfolk som skulle søke om maritime sertifikater måtte inntil i høst forholde seg til et 50-talls ulike papirskjemaer. Nå foregår søknadsprosessen på nett – i ett elektronisk skjema, skriver Sjøfartsdirektoratet i en melding.

De 50 skjemaene skapte naturlig nok hauger av arbeid både for sjøfolk og for saksbehandlerne.

En omfattende utviklingsprosess ligger bak skjemaet som ble lansert i høst.

Via Altinn

Nå kan sjøfolkene logge inn og fylle ut skjemaer "the Altinn-way", via Sjøfartsdirektoratets nettsider.

- Vårt mål har vært å gjøre søknadsprosessen enklere for sjøfolk og å få ned saksbehandlingstiden for Sjøfartsdirektoratet. Det ser ut som vi er i ferd med å lykkes med det, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

- Sjøfartsdirektoratets målsetning er å være et brukervennlig direktorat, med gode digitale tjenester rettet mot den maritime næringen. Dette er nok et skritt i riktig retning.

Imponerer Altinn-sjefen

Løsningen innebærer også at maritime skoler og kurssentre, rederier og sjømannsleger nå kan rapportere relevante opplysninger elektronisk til Sjøfartsdirektoratet.

Erfaringene med løsningen er gode så langt, iføgle Sjøfartsdirektoratet.

– Sjøfartsdirektoratet har laget en imponerende tjeneste som kombinerer bruk av egenutviklet løsning og Altinn. Vi er godt fornøyd med at tjenesten benytter nasjonale felleskomponenter som Altinn og ID-porten, sier Altinn-sjef Kjersti Lauritzen.

Offentlig Sektor