Milliardflopp for svensk bredbånd

Milliardflopp for svensk bredbånd

Den svenske staten investerte 1,4 milliarder. Solgte nettet for én krone.

Computerworlds søsterpublikasjon i Sverige, Computersweden, kan i dag avsløre den største svenske it-floppen i moderne tid.

Det startet i begynnelsen av tusenårsskiftet hvor den svenske staten dyttet ut nærmere fire milliarder svenske skattekroner til bredbåndsutbygging i Sverige. Men det var ikke bare staten som la penger på bordet. Kommunene satset også nesten en milliard, i tillegg fikk man en halv milliard fra EUs strukturfond. Til sammen 5,3 milliarder svenske kroner ble spyttet inn fra det offentlige, skriver Computersweden.

Av selskapene som fikk en betydelig del av disse midlene var det statlige selskapet Teracom som bygget ut adsl-tilknytninger til både bedrifter og husholdninger. Til sammen brukte selskapet nærmere halvannen milliard svenske kroner.

40.000 kunder

Og hva fikk de ut av disse pengene?

Jo, Teracom bygget nye bredbåndsnett i 49 kommuner med et totalt potensial på 600.000 husholdninger og noen tusen bedrifter. Problemet var at nesten ingen ville benytte seg av Teracoms bredbåndsnett.

På det meste hadde selskapet bare 40.000 kunder på et tidspunkt (2007) hvor det fantes 3,1 millioner bredbåndskunder i Sverige.

Bredbåndssatsingen ble aldri lønnsom på tross av Teracoms iherdige forsøk på å bryte inn i markedet i årene som fulgte.

En krone

I september i fjor fikk man nok og solgte hele greia til bredbåndsselskapet CSIT – for én svensk krone, rundt 83 norske øre.

- Det er et tøft marked med små marginer og det var en utfordring å bli kostnadseffektiv. Vi hadde også utfordringer med vårt konsept med åpne nett hvor flere tjenesteleverandører konkurrerte med hverandre. Det tar lengre tid å nå frem med en slik modell, sier informasjonsdirektør Lennart Ivarsson i Teracom til Computersweden.