- Minside-satsning en vits

Fornyingsdepartementet har ikke satset nok, mener Heidi Austlid i Ikt-Norge.

Publisert Sist oppdatert

- Det er mulig Minside er død med rette, men portalen har heller aldri blitt satset på som ett brukergrensesnitt mot offentlige tjenester. Jeg tror den fragmenterte situasjonen for offentlige nett-tjenester i dag skyldes Fornyingsdepartementets makt og styring, sier Heidi Austlid i Ikt-Norge.

Redusert

Austlid mener Fornyingsdepartementet mer eller mindre bevisst har redusert portalens betydning. Hun viser til Danmark, som har satset på felleskomponenter som NemID, digipost, fjernprint og felles "mal" for presentasjon av offentlig informasjon.

- I dag er jo Minside en vits. Andre lager mye mer spenstige ting. Hvorfor har ingen tatt ett grep her? Jeg mener at visjonen om Minside må leve videre. Å tro at brukerne skal sortere og håndtere alt selv er veldig feilslått. Jeg vil ha alt på én plass - pensjon, skole, helse og eldretjenester til min gamle bestemor. Og det bør skje uavhengig hva Skatteetaten eller Nav gjør.

Innovasjon

Bendik Bygstad, professor ved it-høyskolen Nith, mener på sin side at Minside har vært mislykket fra starten av.

- Portaler er en idé fra 90-tallet. Det handler ikke om portaler, men om infrastruktur. Staten må tilrettelegge infrastruktur, som skaper vekst – og innovasjonspotensial. Difi og Difis forgjengere har aldri etablert noe infrastruktur. Det er etatene som har vunnet kampen.

Bygstad er derfor overbevist om at Difi nå tar et riktig veivalg.

- Det er egentlig beundringsverdig av Holte og Difi at de snur så fort, og jobber med det som er produktivt, i stedet for å holde fast ved Minside.