Nå er det 500 tjenester i ID-porten

Nå er det 500 tjenester i ID-porten

ID-porten vokser stadig. Ingelin Killengreen har så langt i år registrert 28,6 millioner innlogginger.

ID-porten ble etablert av Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) i 2009, etter mange års arbeid med å samordne det offentliges behov for sikker innlogging på kommunale og statlige digitale tjenester. Nå har portalen rundet 500 ulike tjenester. Det var det Stavanger kommunes elæringsplattform basert på it`s learning som fikk æren av, noe som ble feiret med tale og blomster fra statssekretær Paul Chaffey på KS' eForvaltningskonferanse i Stavanger denne uken.

- Takten i digitaliseringen av offentlige tjenester og bruken av disse øker, observerer Difi-direktør Ingelin Killengreen, i en pressemelding.

Mot nye høyder

I løpet av første halvår er det registrert 28,6 millioner innlogginger i ID-porten. Med 40 millioner for hele 2013, ser veksten for 2014 ut til å bli rundt 25 prosent. Difi rapporterer også om et hurtig voksende antall tjenester. I første halvår økte volumet med hele 32 prosent.

Difi rapporterer at innbyggerne bruker ID-porten til alle døgnets tider, med at det er en klar tendens til at mange logger seg på mellom klokken 21.00 og 22.00. Det er også stor variasjon i bruken, avhengig av innleveringsfrister fra forskjellige kommuner og etater. For eksempel er det alltid høy trafikk i forbindelse med innlevering av selvangivelsen, skatteoppgjøret og samordnet opptak.

- Offentlige digitale tjenester er blitt en del av folks hverdag. Det nye digitale livet påvirker oss alle. For offentlige sektor blir det viktig å lage brukervennlige tjenester, bruke klart språk, og gi støtte til dem som trenger det, slår Killengreen fast.