Nå vil IBM fikse parkeringsplass

Nå vil IBM fikse parkeringsplass

Finner ledig parkering med sensorer i bakken og smarttelefon-apps.

IBM har lansert et system som skal gjøre det enklere for byer å håndtere parkeringsproblemer, og samtidig øke inntektene fra parkeringsavgifter.

Systemet kan også hjelpe bilister med å finne parkeringsplass i trafikkerte byområder. Dermed reduseres både miljøutslipp, kødannelser og generell frustrasjon, fortalte selskapet onsdag. Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Parkeringssystemet gjør bruk av to sensorer for hver parkeringsplass, der den ene registrerer om plassen er opptatt, mens den andre registrerer om kunden har betalt og hvor lang tid som gjenstår på parkometeret. Den innsamlede informasjonen formidles via trådløst nettverk til en internettportal, og videre til IBMs systemer som analyserer dataene.

Parkeringsapp på telefonen

Bilister på utkikk etter parkeringsplasser kan så dra nytte av denne informasjonen via en gratis mobiltelefonapplikasjon for Android og Iphone, kalt Parker. Appen kan blant annet fortelle bilister hvor det er en ledig parkeringsplass i nærheten.

IBMs systemer produserer rapporter og statistikk basert på den innsamlede informasjonen, og gir byens trafikkmyndigheter og byplanleggere en oversikt over situasjonen. En type rapport gir for eksempel oversikt over hvor mye penger byens parkeringsplasser genererer, mens en annen rapport fokuserer på effektivitet, og ser på hvor mange prosent av tiden parkometrene er i bruk. Mer detaljerte rapporter kan identifisere hvilke tider av døgnet og hvilke områder i byen parkeringsplassene brukes mest.

Basert på datagrunnlaget kan myndighetene også lage sine egne analyser, slik at man kan prise parkeringsplassene mer effektivt, forutse etterspørselen og foreslå alternative plasser i nærheten for å redusere kødannelser og kork.

Forurensing og frustrasjon

I det som skal bli en årlig undersøkelse har IBM spurt ut 8000 pendlere i 20 byer rundt om i verden. Det forteller IBMs direktør for intelligente transportsystemer, Vinodh Swaminathan, til Computerworlds nyhetstjeneste.

- Et slikt parkeringssystem kan gjøre byene mer behagelige for de besøkende, sier Swaminathan.

Resultatene fra undersøkelsen viser nemlig, kanskje ikke overraskende, at frustrasjonen med å finne ledig parkeringsplass i populære byområder eksisterer på tvers av kulturer. I løpet av det siste året har for eksempel 6 av 10 sjåfører gitt opp å finne parkeringsplass, og droppet sine planer. Mer enn 2 av 10 har begynt å krangle med andre bilister over en parkeringsplass.

Slik utstrakt jakt på parkeringsplasser er dårlig nytt for byen også: IBM anslår at 30 prosent av kødannelsene i byene skyldes bilister på jakt etter parkeringsplass.

Swaminathan viser til en studie som i løpet av et år fant at innen et 15-kvartals distrikt i Los Angeles, kjørte bilister over 1,5 millioner kilometer, brukte 178.000 liter bensin, og produserte 730 tonn karbondioksid mens de var på jakt etter parkeringsplasser.

Swaminathan opplyste ikke hvor mye parkeringssystemet, kalt Smarter Parking Starter Kit, kommer til å koste, men sa at IBM vil være villig til å samarbeide med de enkelte byene for å finne ”kreative finansieringsbetingelser”.

Han argumenterte med at systemet kom til å bli selvfinansierende, etter hvert som byene kunne overvåke og utnytte sine parkeringsmuligheter mer effektivt.