Norske it-prosjekter lykkes sjelden

Tre av fire norske it-prosjekter oppnår ikke planlagte gevinstmål.

Publisert Sist oppdatert

Hele tre av fire it-prosjekter som settes i gang i Norge oppnår ikke gevinstmålene for prosjektet, viser en ny undersøkelse, foretatt av Synovate for konsulentfirmaet Devoteam Davinci blant et utvalg på omlag 200 beslutningstakere involvert i it-prosjekter i offentlig og privat sektor.

Opptil fire av ti it-prosjekter mangler samtidig planer for konkret gevinstrealisering, og blant de som faktisk legger slike planer er det kun to av ti som følger opp og evaluerer planene, og holder fremdriften.

- Undersøkelsen bekrefter at norske virksomheter sliter med å hente ut gevinster fra teknologiprosjekter, sier Odd Arild Lehne, administrerende direktør i Devoteam daVinci.

- Må forankres i hele bedriften

Årlig spytter både offentlige og private virksomheter betydelige summer inn i teknologiinvestering. Når resultatene likevel er såpass dårlige kan det ha sammenheng med at prosjektene ikke forankres i hele bedriften, mener interesseorganisasjonen IKT-Norge.

- Vi ser altfor ofte at it-prosjekter skyves over på it-avdelingen uten at man har tatt innover seg de organisasjonsmessige endringene som kreves for å ta ut gevinstene av slike prosjekter, sier Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling i IKT-Norge.

Her er det offentlige virksomheter som er verst, og det er disse som i størst grad glemmer brukerne sine når nye prosjekter skal gjennomføres, mener IKT Norge.

- Vi er opptatt av å formidle at samfunnsgevinstene i offentlige prosjekter må være mer styrende, og at brukerne må mer i fokus. Gevinster for sluttbrukerne bør være det samme i private virksomheter, mener Syversen.

Ser potensial

Lehne i Devoteam daVinci mener det er flere grunner til at målene ikke nås, men at manglende planer og ressurser, samt for optimistiske målsettinger, er de viktigste årsakene til den høye feilprosenten.

- Generelt kan man si at privat sektor setter for ambisiøse gevinstmål, mens det offentlige setter av altfor lite ressurser i prosjektene til gevinstrealisering. Det handler om at ingen har fått i oppgave å utarbeide slike planer, at prosjektgruppa ikke har hatt kapasitet til annet enn å gjennomføre prosjektet og at det settes av for lite ressurser i linjen til å hente ut gevinstene, sier han.

Lehne aner likevel et stort potensial både i privat og offentlig sektor, og ser optimistisk på fremtiden for it-prosjekter.

- Vi forventer at fokuset på gevinster og effekter vil øke betydelig i årene som kommer, og at det i mye større utstrekning vil bli krevd konkrete og målbare resultater av investeringene. Dette vil medføre et behov for ytterligere profesjonalisering av prosjektgjennomføring, både hos kunde og leverandør, mener han.