- På grensen til straffbart!

Professor i it-strategi mener Aulies oppsigelse er brudd på arbeidsmiljøloven.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg synes det er et bestillingsverk å benytte McKinsey, sier Petter Gottschalk. Professoren i it-strategi, som er ansatt ved institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, synes det er feigt av toppledere å bruke konsulentfirma til å bli kvitt en medarbeider. Han mener det er det som har skjedd i forbindelse med Nina Aulies avgang som it-direktør i Nav.

Mandag kunne Computerworld avsløre at Nina Aulie sa opp Nav-jobben i protest. I en epost til kollegaene skrev it-direktøren at "arbeidsgiver har siden sommeren 2014 utsatt meg for et umenneskelig press for å få meg til å slutte som ikt-direktør ... Arbeidsgiver bruker nå en oppsumering av McKinsey sin gjennomgang av Nav Ikt som grunnlag for sitt ønske om å fjerne meg fra min stilling".

- Vil man bli kvitt noen så går man til et konsulentfirma og ber de om å konstruere en rapport, og så skriver konsulentselskapet det oppdragsgiver vil ha. Dette er på grensen til straffbart og et brudd på arbeidsmiljøloven, sier Gottschalk.

Karl Olav Wroldsen er it-direktør i skatteetaten. Han er ikke overrasket over at store moderniseringsprosjekt kan møte problemer som dem NAV nå er oppe i.

- Jeg verken kan eller vil kommentere det som har skjedd i NAV. På generelt grunnlag derimot, så er det viktig å ta inn over seg at det er svært krevende å gjennomføre så store og omfattende oppgaver på en måte som innfrir alle forventninger. Denne oppgaven er svært kompleks og med store dimensjoner.

Wroldsen sier han kjenner både Aulie og Lystad. Han har stor respekt for de begge, og for den enorme oppgaven som skal løses.

Et stort skip

- Det er vanskelig å være ikt-leder når ikke ledelsen er ikt-orientert, sier Gottschalk.

Professoren mener at Navs it-systemer har vært ambisiøse, og at de har forsøkt å få til for store fellessystemer.

- Nav har ikke tatt hensyn til organisasjonens modenhet, mener han og forteller videre at han har oppfattet at Nav har fått kjeft for ikke å ha håndtert brukerne, samtidig som han opplever at ikt ikke er prioritert internt i Nav. Allikevel er han ikke bekymret for Nav.

- Nav er et stort skip, de seiler videre, sier han. Det han heller er bekymret for er it-ledere.

"Career Is Over"

Professoren tror ikke at det vil være noe problem å komme inn som ny Ikt-leder i Nav. I alle fall ikke i starten.

- Det er lett å overta for en som oppfattes som en fiasko, men det kan bli et problem om de sier at de skal rydde opp, men ikke klarer det.

Gottschalk tror at ikt-ledere kan ha mye av skylden for dette selv, og mener at mange it-direktører klarer ikke å konversere oppover. It-professoren mener selv at Big Data og Cloud vil bli avslørt som en bløff, men at ikt-ledere gjerne er raske med å løpe til ledelsen og fortelle om hvor stort dette skal være.

- Noe vi har spøkt med internt i flere tiår, og som tydeligvis gjelder fortsatt, er at CIO ikke står for Chief Information Officer, men Career Is Over, forteller Gottschalk og sier videre at:

- Etter CIO er det ofte slutt.