SAS skroter 34 år gammelt it-system

Flyselskapet har brukt over 800 millioner kroner på nytt bookingsystem. Det har blant annet ført til at Safari-brukerne ikke fikk kjøpe billetter.

Publisert Sist oppdatert

Scandinavian Airlines System (SAS) har sammen med søsterselskapene Widerøe og Blue1 ønsket å kaste sitt 34-år gamle bookingsystem fra Unisys ut vinduet.

Flykonsernet ønsker seg et nyere nyere, smartere og bedre integrert system, hvor også 20 andre systemer, som salgsstøtte og betalinger, følger med i dragsuget.

Ikke mindre enn 700 årsverk med analyser, utvikling, testing og implementering – fordelt på 500 interne og eksterne it-folk – brukes for å få det nye systemet helt plass i 2013, skriver danske Computerworld.

SAS’ konserndirektør og ansvarlig for det store utskiftingsprosjektet, Magnus Rosén, anslår at flyselskapet mangler rundt 25 prosent av den faktiske gjennomføringen og implementeringen før systemskiftet er gjennomført.

Samarbeid

Magnus Rosén vil ikke avsløre kostnadene for vår danske søsteravis, men han sier til avisen at én milliard svenske kroner ikke er helt borte vekk.

- Jeg vil imidlertid si at prisen nok blir lavere enn en milliarden, men det er ikke langt unna det nivået, sier Rosén og legger til:

- Utskiftningene har allerede begynt å betales tilbake gjennom lavere administrative kostnader.

Den svenske konserndirektøren mener SAS har fått full valuta for pengene fra hovedleverandørene Amadeus og CSC på tross av mye usikkerhet og kritiske feil i det store it-prosjektet.

- Når vi ser på antallet av små prosjekter, så har utskiftningen vært en suksess. Spesielt har samspillet mellom it og forretning vært veldig bra. Når et it-prosjekt går over flere år, så kan bedriften fort begynne å trippe av utålmodighet, men det har ikke skjedd i vårt tilfelle, sier Magnus Rosén som hadde representanter fra toppledelsen i sin styringsgruppe.

Turbulens

Det var først og fremst under utskiftingen av SAS’ internett bookingsystem, som dreier seg om alt fra nettsiden til apper, at det oppstod trøbbel. Ifølge Magnus Rosén er denne delen imidlertid den minste delen av prosjektet, med rundt ti prosent av totalen.

I tillegg kom prosjektets største delprosjekt, det som dreide seg om utskifting av logikken og de bakenforliggende systemene med den 34 år gamle bookingmotoren fra Unisys og for det nåværende bestillingssystemet fra Amadeus. Ifølge Magnus Rosen utgjorde dette rundt 65 prosent av hele prosjektet.

De resterende 25 prosentene er en oppdatering av og klargjørelse av flyselskapets systemer for innsjekk- og bagasjesystemer på danske, svenske og norske flyplasser. Denne delen av prosjektet er på plass først om et års tid.

Big bang

Selv om Magnus Rosén, ifølge danske Computerworld, lovpriser leverandører og kolleger, har ikke prosjektet gått på autopilot.

For SAS var det aller mest spennende og turbulent natten den 25. og 26. februar i år, da hele bookingmotoren ble skiftet ut i det de kaller en «Big bang» utrulling.

- Vi var selvsagt spent og jobbet hardt hele natten, men i dag er vi alle imponert over hvor smidig og profesjonelt overgangen gikk, sier Magnus Rosén, som hadde personell klart til manuelle inntastinger om noe skulle gå galt.

Og det ekstra personalet fikk da også en jobb å gjøre da det ble oppdaget 40 alvorlige feil i migrasjonen av dataene.

Feilene dreide seg blant annet om problemer med gruppebooking og at passasjerer med overflødig bagasje slapp å betale for ekstra bagasje i noen dager rundt slutten av februar.

SAS fikk også i løpet av de første ukene flere klager fra kunder som opplevde problemer med bestillinger på SAS’ nettsider.

Safari-trøbbel

Ett av de mest alvorlige problemene, var ifølge Rosén, at brukere av nettleseren Safari ikke klarte å bestille i ukene rett etter oppgraderingen.

- Av de 30 til 40 viktige hendelsene ble flere feil oppdaget noen dager senere, men i dag har vi vært rettet de fleste feilene. Antall systemfeil har generelt vært mindre enn vi hadde forventet, sier Rosén.