- Skattlab is so damn cool!

En twitrende amerikaner hjelper Skatteetaten med innovasjon.

Publisert Sist oppdatert

- What we’re doing in Skattlab is so damn cool!, sier Thomas F. Anglero, leder for Skatteetaens innovasjonslaboratorium og tenketank.

Amerikaneren er gift med en norsk kvinne og behersker godt norsk, men foretrekker å snakke på morsmålet når han skal formidle lidenskap. Og lidenskap har han for jobben han fikk i august i fjor.

- Jeg søkte jobben da jeg så ordene Skattetaten og innovasjon i samme setning. Jeg tenkte "now, that’s a great job"!

Skattlab er Skatteetatens relativt nyopprettede kanal for innovasjon eksternt og internt i etaten. Det medfører mye samtaler med den gjengse nordmann, gjerne via Twitter.

- For å få til sann innovasjon må vi få et bedre forhold til kunden, som i Skatteetatens tilfelle er 4,5 millioner nordmenn.

Filosofien er at innovasjon best skjer ved å ha en kontinuerlig dialog direkte med kundene. Derfor er det nettopp dette Skatteetaten har begynt med, foreløpig altså for det meste via Twitter.

- Vi vil snakke, og særlig lytte. Vi liker å diskutere og elsker utfordringer, sier Anglero.

Bergenser-møte

Han har reist verden rundt i tidligere jobber, nå for tiden reiser han mye rundt i Norge. Dagen før han møtte Computerworld var han i Leikanger. Mandagen i uken etter - det vil si mandag denne uken - pratet han i Polyteknisk forum i Oslo. For ikke så altfor lenge siden var han Tromsø og Trondheim, og i mars skal han til Bergen.

- Der har jeg et kult eksempel på hva som er mulig å få til. Mens jeg er der skal jeg møte folk jeg møtte gjennom Twitter for å diskutere innovasjon. Det er en flott måte å identifisere folk som har energi og ideer for å få innovasjon til å skje på spesifikke steer. Twitter har vært et flott verktøy, sier Anglero.

- Det er flott å høre på folk og også la dem få vite hvordan vi tenker. Alle kjenner Skatteetaten og alle har en mening om den. Vi ønsker å gjøre Skatteetaten bedre, og har mye å lære. Våre tanker vil modnes og vi vil skape bedre produkter gjennom dialog.

- Hvor mange samtaler blir det egentlig?

- Dette handler ikke om kvantitet, men om kvalitet, samt om hva vi lærer og hvordan vi kan gjøre ting annerledes. Hver samtale vi har, har verdi. Etter samtalen analyserer vi hva vi har lært.

Støtte fra ledelsen

Han har ikke annet enn lovord om ledelsen i Skatteetaten som har tatt initiativ til, og fortsatt gir bred støtte, til Skattlab.

- Offentlig sektor er ikke kjent for å tenke på denne måten. At vi erkjenner at offentlig sektor både kan og vil bli bedre på denne måten er stort. Dette har ikke vært gjort før i Norge, og at Skatteetaten går i bresjen for en ny form for kommunikasjon er imponerende. Jeg snakker med ledelsen daglig, og vi har full støtte fra dem. De vil ha endring, sier Anglero.

- Men Twitter, da får dere flest tilbakemeldinger fra datanerder, eller?

- Tweetene vi får er fra folk, ikke fra datanerder. Det er et veldig godt tegn. Utfordringen er hvordan vi skal nå de som ikke er på Twitter, de eldre for eksempel. Det diskuterer vi. Men vi har i alle fall begynt på Twitter, som er kjapt til å opprette samtaler. Det er der vi starter vår læring.

"Passion"

Anglero har vært i it-bransjen i 15 år og har tre gründerbedrifter på CV-en. Samtidig som han jobber for Skatteetaten er han fortsatt administrerende direktør i Wihood.com, som han startet for fire år siden med midler fra Innovasjon Norge. Men han kunne altså ikke motstå fristelsen til å også jobbe med innovasjon i Skatteetaten.

- Vi har fått gjort mye på kort tid. Det er veldig mye energi i Skatteetaten, dette er en stor sjanse for dem. Jeg synes også det er stort at de ansatte en person som meg, som ser annerledes ut og som snakker dårlig norsk. Dette er spennende for både meg og Norge, mener han.

- Det jeg setter mest pris på er den kulturelle utfordringen og kommunikasjonen med folk på innsiden og utsiden av Skatteetaten. It’s a passion. I love my job!