Stor suksess for FiksGataMi

Stor suksess for FiksGataMi

Dugnadsprosjektet fikset 1.250 problemer i 273 kommuner på tre måneder.

Det landsomfattende dugnadsprosjektet FiksGataMi, et nettsted der innbyggerne kan rapportere feil og problemer i lokalmiljøet til det offentlige, har bidratt til å fikse 1250 små og store problemer siden lanseringen i mars.

- Hull i veien er den store vinneren, og statistikken viser at to av tre innrapporterte saker handler om et veinett i forfall, forteller Christer Gundersen, ansvarlig for offentlig sektor i Friprogsenteret, til Computerworld.

Stort behov for en slik tjeneste

FiksGataMi er primært for rapportering av ting som er ødelagt, skadet, dumpet eller trenger å bli reparert, rengjort eller ryddet, og inkluderer for eksempel hull i veien, forlatte kjøretøy, gatelys som ikke virker, søppel, grafitti eller behov for rengjøring og brøyting.

Siden mars har 3700 innbyggere i 273 av landets kommuner bidratt med over 6.000 innrapporteringer via nettjenesten.

- Vi lagde FiksGataMi først og fremst for å se om innbyggerne opplevde et behov for en slik tjeneste, og vi har fått kontant svar om at det er det, sier Gundersen.

- Vi spør alle som har bidratt til innrapporteringen om dette er første gang de melder feil til det offentlige. 67 prosent av de spurte sier at dette er første gang, og vi har fått overveldende positive omtaler for en god tjeneste som er enkel og praktisk å bruke, forteller Gundersen.

Sender automatisk epost til rette instans

FiksGataMi dekker alle landets kommuner og brukerne av nettstedet kan rapportere og diskutere problemer de har funnet i sitt nærområde. Løsningen sender så en epost til lokale myndigheter, basert på den geografiske plasseringen av problemet etter at innbyggeren har markert på kart hvor problemet befinner seg.

- Slik blir kommunene gjort oppmerksom på hvor det er problemer som bør utbedres. Ikke bare kan innbyggere melde inn saker, de kan også melde når de er løst, hvis ikke kommunen eller etaten har gjort det selv, forteller Gundersen.

Siden lanseringen har FiksGataMi fått utvidet funksjonalitet, med blant annet mulighet for å melde om problemer via en egen mobilapp for Android, eller laste opp bilder via bildetjenesten Flickr. I tillegg sender FiksGataMi nå veisaker også til Vegvesenet, slik at kommunene ikke trenger å sende saker videre.

FiksGataMi er opprettet etter initiativ fra foreningen NUUG, (Norwegian Unix User Group) og er utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes Servicesenter, basert på fri programvare hentet fra en tilsvarende tjeneste i Storbritannia, mySociety.

Innbyggerne i kommunene Elverum, Farsund, Gausdal, Gjerdrum, Grue, Høylandet, Kongsvinger, Lavangen, Lillesand, Lom, Lyngdal, Lyngen, Marnardal, Oppdal, Risør, Roan, Røyrvik, Sogndal, Strand, Sør-Varanger, Tysfjord, Ørskog og Åmot kan være spesielt fornøyde. Der er absolutt alle FiksGataMi-problemrapporter eldre enn fire uker blitt fikset.

Du kan se en komplett oversikt over rapporterte saker og hvilke som er blitt utbedret og ikke på FiksGataMi her.