Sykehuspartner friskmelder seg selv

Sammenslåingen av it-avdelingene i Helse Sør-Øst til den nye virksomheten Sykehuspartner har vært tøff for de ansatte. Men det er ikke på grunn av størrelsen, mener ledelsen.

Publisert Sist oppdatert

Mange holdt pusten da it-ressursene i hele Helse Sør-Øst i 2009 ble samlet i Sykehuspartner. Og i de påfølgende årene fikk skeptikerne bekreftet en god del av sine bange anelser. Sykehuspartner var utilgjengelig, brukerstøtten frustrerende treg og ansatte flyktet fra selskapet.

Nordens største organisasjon for helse-it vaklet.

- Det er ingen tvil om at det gikk veldig oppoverbakk under omstillingsprosessen i 2010. Det har vært relativt dårlig samhandling mellom ledelse og tillitsvalgte, sier Tatjana Schanche, som er hovedtillitsvalgt for LO i Sykehuspartner.

Kollegaen hennes fra SAN (NITO, NN, NRF og DNJ), Nannette Loennechen, er enig.

- Vi sitter ikke igjen med mange positive opplevelser fra denne tiden, sier hun.

Loennechen og SAN alene mistet 70 medlemmer av ca. 200.

- Jeg tror ikke Sykehuspartner hadde regnet med at så mange skulle slutte, sier hun.

Få Computerworlds nyhetsbrev om helse og it

Økt brukertilfredshet

Ledelsen i Sykehuspartner er klar over at mye ikke har fungert, både for de ansatte og for kundene, altså helseforetakene i Helse Sør-Øst. Ole Johan Kvan kom inn som direktør for hele Sykehuspartner i september.

-- Jeg er godt kjent med at det er en del ansatte og kunder som ikke er fornøyde med de tjenestene vi leverer. Samtidig ser vi i løpet av 2012 en klar positiv utvikling i våre faste målinger av brukertilfredshet. Vi har fått til en markant forbedring i våre måltall når det gjelder brukerstøtte, oppetid og leveransetider, sier han.

Cato Rindal har styrt Sykehuspartner IKT siden august 2009. It-delen av selskapet huser ca. 600 av de i alt 950 stillinger i Sykehuspartner. I september 2009 ledet han prosessen med å overføre rundt 400 it-medarbeidere fra helseforetakene i tidligere Helse Øst, samt Rikshospitalet, til Sykehuspartner.

- Vi arbeidet med å etablere organisasjon med felles prosesser, felles støtteverktøy og en felles kultur. Det tar tid, sier Rindal.

Han gir noen eksempler på hvor Sykehuspartner har fått til samlete prosesser:

  • Innføring av Dips i hele Helse Sør-Øst som PAS/EPJ-system betyr at Dips-ressurser kan brukes på tvers av foretak i Helse Sør-Øst.
  • Sykehuspartners sentrale overvåkingssenter som nå bygges ut for for å kunne overvåke foretakenes virksomhetskritiske it-systemer.
  • Og denne måned ble det også besluttet å innføre et felles lab-system som erstatter de 17 eksisterende systemene.

- Det siste jeg vil trekke frem er at brukerstøtten har blitt mye bedre og vi leverer nå i henhold til alle SLA-krav (Service Level Agreement, red. anm.), sier Rindal.

Fragmentert historie

I oktober offentliggjorde Helse Sør-Øst sine it-planer i et nytt strategidokument under tittelen "IKT strategi og handlingsplan – Et fornyingsprogram for standardisering og teknologiske løsninger". Strategien involverer i høyeste grad rollen til Sykehuspartner og spørsmålet om hvordan teknologi skal støtte opp under helsetjenester.

- Vi har en fragmentert historie. Hvert sykehus fikk lov utvikle sine egne løsninger og vi må systematisk rydde opp i det for å skape en robust plattform med standardiserte løsninger, sier Thomas Bagley, direktør for teknologi og ehelse.

- Felles løsninger og standardisering skal gjøre at nødvendig informasjon er tilgjengelig for helsepersonell når de trenger det. Dette bedrer også sikkerheten for pasientene, sier Bagley.

Standardisering er et sentralt begrep i dokumentet. Med standardisering mener Sykehuspartner de kan gjenbruke kompetanse på mange ulike steder.

- Det er mange prosjekter vi må få gjennomført på mellomlang sikt. Vi må tilby gode regionale, standardiserte tjenester for klinikk og helseforetak. Informasjonen må på sikt også bli tilgjengelig for pasienter og pårørende, sier Bagley.

Ifølge Bagley vil den nye strategiplanen understøtte Samhandlingsreformen og vil gjøre informasjon tilgjengelig for fastleger og omsorgsinstitusjoner.

- Har dere nok ressurser til dette?

- Vi vil arbeide systematisk med å sikre at vi har nok kapasitet på dette framover. Det er avgjørende at det er bred involvering av medarbeidere og ledere for å lykkes i henhold til målsettingene i strategien.

Håndterbar størrelse

Mange har vært skeptiske til størrelsen på Helse Sør-Øst og Sykehuspartner.

- Er dere ikke for store?

- Vi opplever det er en håndterbar størrelse, sier ikt-direktør Rindal.

Direktør Ole Johan Kvan er enig.

- Det er riktig å samle disse tjenestene på Helse Sør-øst nivå per i dag. I fremtiden vil vi også kunne få en diskusjon om noen tjenester bør samles på nasjonalt nivå for å understøtte behov for samhandling og informasjonsutveksling, sier han.

- Én it-organisasjon for hele Norge?

- Dette er ikke en aktuell problemstilling, men den regionale strategien er innrettet på å skape et felles regionalt fundament, slik at informasjon enklere kan deles både innad i hvert helseforetak og i foretaksgruppen samlet. Dette fundamentet vil understøtte en målsetting i det lengre perspektiv, om å skape felles nasjonale løsninger. Det er naturlig at dette også det lange perspektiv betyr å vurdere felles tjenesteleverandører.

- For hardt pressede ansatte må dette høres ut som mer trøbbel. Eller?

- Per i dag er vi ikke godt nok bemannet for å ta det som kommer, men det ligger i strategien at vi ansetter nok folk, sier Tatjana Schanche i LO.

Hennes kollega i SAN er heller ikke bekymret for nye oppgaver.

- Det vil bli mange oppgaver og mye jobbing fremover. Mange fikk en skikkelig knekk etter omstillingen, men nå har vi et godt samarbeid med ledelsen og den gode følelsen er tilbake. Det er ikke størrelsen som har vært problemet, sier Nanette Loennechen.

Få Computerworlds nyhetsbrev om helse og it