Tar undervisningen i Itunes

Tar undervisningen i Itunes

Telemark satser knallhardt på digital læring. Nå legger fylket ut undervisningsvideoer på iTunes University.

Helt siden forrige vår har Telemark fylkeskommune jobbet med å få opprettet en iTunes-konto i undervisningsøyemed.

Prosjektet er basert på den pedagogiske modellen omvendt undervisning, hvor elevene ser forelesninger på nett på egenhånd, og tiden i klasserommet brukes på aktiviteter og engasjement i plenum.

Læreren skal dermed få mer tid til å veilede hver enkelt elev, og kan ta hensyn til individuelle elevers kunnskapsnivå og læreevne.

Videoene er helt gratis, tilgjengelig for alle, og dekker et bredt spekter av fag og tema.

Først i Norge

På universitetsnivå har NTNU i Trondheim og Universitetet i Stavanger levert undervisningsmateriale til iTunes U siden 2009, men Telemark fylkeskommune er først ute med innhold for videregående skole.

Prosjektleder Rune Mathisen er stolt over at Telemark fylkeskommune er den første fylkeskommunen i landet med et slikt tilbud.

- Jeg er overbevist om at bruk av videoer har en plass i fremtidens skole. Ikke som en erstatning av læreren, men et tillegg. Det er lettere med tilpasset undervisning, og her kan elevene kjøre i sitt eget tempo. De kan ta pauser og spole tilbake, det er ikke mulig i klasserommet, sier Mathisen i en pressemelding fra Fylkeskommunen.

Han sier at tilbakemeldingen fra elevene har vært veldig positiv.

- Videoene har fått god tilbakemelding fra elevene. De er veldig positive til hvordan videoene endrer måten det undervises på. Målet er å flytte kjedelige foredrag fra klasserommet. Da får vi bedre tid til andre aktiviteter, sier Mathisen.

Selve prosjektet har tatt litt tid, og Mathisen er glad over å være ferdig med papirarbeidet.

- Vi har hatt noen utfordringer. Søkeprosessen tok en del tid, det tok tid å komme inn i Apple-systemet og å få opprettet kontoen. Apple har veldig rigide regler. Det var mange papirer som skulle fylles ut, forteller Mathisen.

I tillegg har de brukt en del tid på opplæring av lærerne som har bidratt.

De videregående skolene som produserer videoer er Croftholmen vgs, Hjalmar Johansen vgs, Kragerø vgs og Bamble vgs.

Bedre tid til elevene

Tom Jarle Christiansen er lærer på Bamble videregående skole, og har lenge brukt video på nett til hjelp i undervisningen.

- Det hele begynte for flere år siden. Jeg har god erfaring med å legge ut videoer hvor jeg legger ut eksempler som forklarer litt vanskelige temaer og lignende. I stedet for å gjenta foredraget i klasserommet, henviser jeg til videoene, sier Christiansen.

Christiansen har faktisk laget videoer av hele pensum i matematikk. Alt er tilgjengeliggjort på nett.

- Det er litt uvant med undervisning på denne måten, så i tillegg til videoer tar vi en oppsummering i plenum. Elevene setter også veldig pris på at jeg har fått bedre tid til å jobbe med hver enkelt. De får mer lærertid, sier Christiansen.

Elevene kan på den måten gå igjennom pensum i eget tempo, og Christiansen får mer tid til å veilede hver enkelt elev, noe de setter stor pris på.

- Karakterene har foreløpig ikke forandret seg, men jeg merker en økt motivasjon og faglig glede i undervisning. De gleder seg mer til matematikktimene, forteller Christiansen.

Ikke Apple-fan?

Ikke noe problem.

Alt materiale publiseres samtidig på Youtube og i Itunes.

Dermed er materialet tilgjengelig på alle ønskelige plattformer, inkludert Windows pc-er, Android smartenheter og Apples mange produkter.

Foreløpig er det riktignok iTunes U som er prioritert. Valget er pragmatisk, og Mathisen sier at prosjektet ikke ønsker å bli låst til Apple-plattformen.

Men for øyeblikket er det altså iTunes som passer best.

- Fordelen med iTunes U er at det samles. På Youtube ligger videoene litt spredt, under lærerenes egne kontoer. Per i dag har jeg ikke helt oversikt over hvor alle videoene ligger på Youtube, sier Mathisen, og legger til at han ser på mulighetene for å opprette en egen kanal for videoene på Youtube.

I motsetning til Youtube er iTunes nemlig reklamefritt. Det er også et poeng når det skal brukes i skolen.

- Det kan være litt for lett å gå seg bort på Youtube, det er mye støy og distraksjoner, sier Mathisen.

Passer for alle

I ukene fremover er det flere videoer som skal publiseres, og det er en god del materiale som skal ut.

- Vi håper å kunne få flere lærere til å bidra, sier Mathisen.

Et poeng med videoene er at de skal være allment tilgjengelige, og Christiansen oppfordrer til spredning og gjenbruk. Faktisk er hele 95 prosent av treffene på videoene han har publisert på Youtube fra andre enn elevene hans.

- Det er høy gjenbruksmulighet, og vi håper å kunne utvide tilbudet. Foreløpig er det ett kurs som er ute i sin helhet, og vi jobber med å få flere produsenter, sier Christiansen.

Det hele er ikke gjort over natten, men han påpeker at det er en god del pedagoger som er faglig aktive på sosiale medier. Dette mener han er en god utvikling, for det fører til bedre samhandling i skole-IKT.

- Det er et nasjonalt pedagogisk nettverk, sier Christiansen.

Det er ikke vanskelig å tenke seg at flere av lærerne kan rekrutteres til å produsere videoer, for veien videre består av oppskalering og å få en skikkelig videobase med bredt innhold.

Prosjektet skal evalueres til sommeren.

Se videoene

Her kan du se et eksempel på undervisningsvideoene Telemark fylkeskommune legger ut: Ernæring og helse (naturfag). Videoene er laget av Linda Therese Frønes fra Croftholmen videregående skole.

Om matematikk og fysikk er mer spennende kan du se Christiansens videoer på Youtube. Han har også en oversikt over egne videoer på eget nettsted.

Andre videoer som er klare er blant andre: Potensreglene, hvordan lage leppepomade, hvordan lage fårikål, matematiske modeller og potensiell energi til satellitt.