Treg Altinn skaper trøbbel

Treg Altinn skaper trøbbel

Sirup hos Altinn har gitt brukere problemer med å levere innen fristene. Nå settes ekstra kapasitet inn.

Norges viktigste portal for bedrifter, Altinn, har de første ukene i 2012 hatt problemer. Ved innmeldingsfristen av terminoppgaver, 16. januar, opplevde brukerne store problemer.

Selv meldte Altinn at rundt 35.000 terminoppgaver ikke ble levert innen fristen.

Computerworld har fått tilbakemelding om at det fortsatt er variabel tilgang til tjenestene i Altinn.

«Et av Norges viktigste programmer har gått i sneglefart i 14 dager. Dette er midt i sesongen for innsending av lønnsoppgaver», skriver en leser.

Ingen rente

Ifølge en nyhetssak på Altinn.no varte problemene tidligere i januar i flere dager, samtidig som flere næringsdrivende og regnskapsførere opplevde problemer med å levere innsendinger fra sine datasystem innen fristen.

- En del brukere opplever at de ikke får respons etter innsending fra datasystem eller at det tar svært lang tid før innsendingen går igjennom. Vi har identifisert problemer med en portalserver og enkelte skjemaer og jobber kontinuerlig med å utbedre dette, sier avdelingsdirektør ved Brønnøysundregistrene, Kjersti Lauritzen, i saken.

Portalserveren som skapte utfordringer er nå tatt ut av funksjon.

På grunn av problemene bestemte Skatteetaten å ikke ilegge sanksjoner eller forsinkelsesrente for de som ikke fikk levert før fristen hvis det skyldes problemene i Altinn.

Aldri 100 prosent kontroll

To uker senere opplever brukere fortsatt problemer med systemene. Rett over helgen nå er det frist for innlevering av lønns- og trekkoppgaver, samt aksjonæroppgaven. Ifølge informasjonsansvarlig i Altinn, Jørgen Ferkingstad, har eventuell treghet ikke ført til store forsinkelser i innmeldingen.

- Det ser ut til å gå rimelig greit. Vi får inn ca 10.000 lønns- og trekk oppgaver per døgn, og omtrent like mange aksjonærregisteroppgaver. I dag tidlig var det kommet inn ca 121.000 oppgaver. I fjor fikk vi 156.000 innen fristen. Så akkurat nå ser det greit ut, sier han.

I går (torsdag) mellom 12-14 var det ifølge Ferkingstad en periode med redusert kapasitet på grunn av oppgraderinger på noen servere og at det ble det migrert inn et annet skjema.

- Vi overvåker løsningene hele tiden, for å se om det oppstår noe. Vi har satt inn en ekstra server, og setter inn en til, da har vi litt ekstra å gå på.

- Har dere ikke kapasitet nok?

- Å sette inn ekstra servere har vi gjort før også rundt store innleveringsfrister. Rundt slike topper får man høytrafikk. Vi får dem fortløpende hele våren, fristene står i kø fremover, med selvangivelse som største topp.

- Har dere kontroll?

- Problemene vi opplevde for to uker siden viser at vi fortsatt har utfordringer knyttet til ytelse i løsningen. Vi kan ikke si med sikkerhet at det ikke oppstår nye problemer og både leverandørene og vi overvåker løsningen kontinuerlig. Hvis vi ser tegn til treghet eller andre problemer, setter vi umiddelbart inn tiltak.

Systematisk testing

Det er Basefarm som står for driften av Altinn-systemene. Ifølge administrerende direktør Bjart Kvarme er det tett kommunikasjon mellom leverandøren og ledelsen i Altinn.

- Hvor stor kapasiteten skal være styrer i stor grad kunden selv, men vi er i kontinuerlig dialog med dem om hvilke resurser skal til.

- Er det flere servere som må til for å unngå flere problemer?

- Flere servere vil kunne hjelpe, men det er også noen deler av systemet som sannsynligvis kan tunes bedre for håndtere fremtidige utfordringer.

Ifølge Kvarme fører oppgavene som leveres disse ukene ikke med seg den største trafikken.

- Den store belastningen kommer først når selvangivelsen må leveres, sier han.

- Og hva gjør man for å unngå trøbbel da?

- Man må jobbe systematisk i forkant, der kunden og leverandørene gjør et estimat av trafikken man forventer. Deretter må man gjennomføre tester for å estimere ressursbehovet og skalere og tune plattformen i henhold til dette.. Utfordringen er at det er umulig å gjenskape virkeligheten i et laboratorium.