Vegvesenets dyre it-sprekk

Vegvesenets notoriske skandaleprosjekt Autosys er ennå ikke friskmeldt. I fjor ble Steria truet med dagbøter.

Publisert Sist oppdatert

"Millioner tapt på ubrukelig IKT" meldte Bergens Tidene i går.

Saken handler om Vegvesenets it-system Autosys, som utvikles av Steria. Ifølge Bergens Tidende har prosjektet sprukket med over 300 millioner kroner.

Men alt dette er kjent fra før, mener Vegvesenet.

Langvarig

Autosys-prosjektet har vært en svært langvarig hodepine for Statens Vegvesen. Det er et av landets eldste it-systemer, og ble første gang tatt i bruk på 80-tallet. Omleggingen startet først i 2003 og Vegdirektoratet sa for første gang stopp i 2006.

Etter det fikk blant annet Bekk, sammen med Ciber og IBM ta over prosjektet.

I 2007 skrev Computerworld at rådgivningsselskapet Pharos hadde slaktet prosjektet i en rapport.

I 2011 intervjuet vi en blid Kjell Rusti i Steria, som kunne melde om at de hadde vunnet kontrakten for å få prosjektet i gang igjen. Verdien på kontrakten: 500 millioner kroner.

Nå skal hele prosjektet koste Vegvesenet 1,1 milliarder kroner.

- Er dette et skandaleprosjekt?

- Det er vel ikke så vanskelig å være enig i, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje hos Statens Vegvesen til Computerworld.

- Det dukket opp så mange ønsker og så mange behov at dette ble en kjempejobb, sier han.

Vinje forteller at det at de fikk Steria inn i 2011 var en del av opprydningen, og han mener prosjektet bortimot har gått på skinner siden da.

Dagbøter

Men helt smertefritt kan det ikke ha gått. Bergens Tidende melder om trusler om dagbøter i millionklassen.

Det bekrefter Bodil Rønning Dreyer overfor Computerworld. Hun har det siste året vært sjef for Trafikant- og kjøretøyavdelingen i Vegvesenet og øverste sjef for Autosys-prosjektet.

- Det var snakk om dagbøter i 2012. Men det ble ikke iverksatt, sier hun.

- Så prosjektet gikk ikke som det skulle i fjor heller?

- Alt gikk ikke på skinner i 2012, sier Dreyer.

To leveranser

Steria skulle totalt levere i fem omganger. I dag er status at to er levert. En i november 2012 og en i juni 2013.

På den siste av de to leveransene er de i en prøvedriftsfase, med mål om endelig godkjenning 1. september.

- Er dere fornøyd med Sterias arbeid i dag?

- Ja, vi er fornøyde, sier Dreyer.

- Bergens Tidende skriver om "kostnadssprekk på over 300 millioner, store forsinkelser og titalls millioner kroner kastet bort på ubrukelig arbeid". Er det noe du kjenner deg igjen i?

- Nei.

- Ikke Sterias skyld

Anders Lindgren i Steria forteller at dagbøter er en del av veldig mange prosjekter med faste priser og faste rammer. Han ser det derfor ikke som unormalt at temaet var oppe på et tidspunkt.

- Det var i oppstarten av en fase. Nå er vi godt i gang, sier han.

- Har kostnadene for prosjektet økt mye siden 2011?

- Jeg kan ikke kommentere kundeforhold.

- Men er du enig i at prosjektet har vært en krise?

- Steria tar ikke skylden for det, for Steria har ikke vært med helt siden starten. Her har det vært mange aktører inne. Og mange i Vegvesenet, sier Lindgren.

Steria har skrevet om lanseringen av Autosys-leveranse 2 her.