Vil ikke ha mobile billetter

I løpet av få uker kunne passasjerer betalt buss, tog og t-bane med mobilen. Men Oslo venter heller på Flexus.

Publisert Sist oppdatert

- Mange av våre potensielle kunder har en mobiltelefon, og det er jo ikke alltid at man har kontanter liggende i lommen. Så tilgjengeligheten til kollektivtrafikken blir større.

Det sier servicesenter-sjefen Mogenes Buch-Larsen i danske Movia, tilsvarende Ruter i Norge, til den danske avisen Berlingske Tidende.

I København får de nemlig et system som lar kundene på tog, buss og t-bane betale billetten ved å sende en sms.

I Oslo må man fortsatt punge ut kontanter, om man ikke er så heldig å være med på prøveprosjektet Flexus: Skandaleprosjektet som skulle gi Oslo-borgerne e-billetter, men som heller har gitt dem hodebry i mange år. De elektroniske billettene skulle være klare for tre år siden, men fortsatt er det god, gammeldags stempling og mynter som gjelder.

FINNES I TRONDHEIM

- Vårt system med betaling via mobiltelefonen kan settes opp i løpet av uker! påstår Norge-sjef Kjell Arild Sandvik i Unwire.

Det er de som setter opp det nye systemet i København, et system som allerede er oppe og går i Stockholm. Også Helsinki har et tilsvarende. Våre svenske venner skal kjøpe så mange som 20.000 billetter hver dag med mobiltelefonen, og systemet skal altså være svært enkelt å sette opp.

I motsetning til Oslos beryktede Flexus-fadese.

- Kan dere sette opp et system på noen uker som kan erstatte Flexus, som har tatt mange år?

- I teorien kan vi det. Men vårt system egner seg best for enkeltbilletter, innrømmer Sandvik.

Unwire er store på mobile tjenester, blant annet betaling via mobiltelefonen. Men de er ikke den eneste aktøren. I Trondheim har et annet selskap, WapTheWeb, utstyrt den tradisjonsrike Gråkallbanen fra 1924 med sms-betaling. Også bussene i Grenland har fått sms-billetter, hvor billettene koster mindre på mobilen enn vanlige billetter.

Og selv om ikke Sandvik mener at Flexus er overflødig, ser han på mobil betaling som et godt supplement, og en god løsning mens man venter på Flexus.

IKKE AKTUELT

- Har dere vurdert mobil betaling i Oslo?

- Det er ikke en aktuell problemstilling, sier Trond Bjørgan, direktør i Kollektivtransport Produksjon, som utvikler Flexus.

- Vi så på betaling per mobiltelefon for noen år siden, uavhengig av et nytt betalingssystem. Men mobiloperatørene skulle ha for stor den av kaka til at det ble interessant. Det kan jo ha endret seg, avslutter den travle direktøren, før han må løpe i et møte.

Ruter, som driver kollektivtransporten i Oslo, er også en travel gjeng. De ansvarlige får vi ingen kommentar fra, men informasjonssjef Gry Isberg forteller at Ruter per dags dato ikke har noen konkrete prosjekter som går på mobil betaling av billetter.

- Vi vurderer flere ulike ting, og dette er noe vi vil se nærmere på, forteller Isberg, som ikke kan love mobile billetter med det første.

Sandvik i Unwire forteller på sin side at han har vært i uformelle samtaler med Ruter, og at de har prøveprosjekter i gang andre steder i Norge. Hvor og hvordan vil han ikke ut med.

- Mobil betaling er nok fremtiden, sier han.

- Min bønn til kollektivtransporten i Norge er at de tar dette på alvor. Dette er en mer konstadseffektiv og kundevennlig metode.