Øker pent i Norge

Sjefen for Acer i Norge vil ikke spå om posisjon i det norske markedet, men viser til god vekst i år.

Ifølge daglig leder Erik Jansen i Acer Computer Norway skilter med en markedsandel på seks til syv prosent på bærbare pc-er, men vil opp i ti.

Når det gjelder stasjonære maskiner, har Acer vært ute fra det norske markedet de siste par årene. Men med de nye stasjonære modellene vil Jansen vurdere tilby dem gjennom butikkene igjen.

-- Vi har fullt fokus på profesjonelle forhandlere. Det er vår styrke. Vi gir gode marginer til kanalen og kurser på produktene hos oss for å holde på lojale forhandlere og gi bedre service overfor sluttkundene. På mange måter går vi mot strømmen ved ikke å kompromisse på pris eller selge direkte, sier Jansen.

Selv om han ikke vil spå om posisjoner blant leverandørene, forteller han hvordan Acer vil prioritere de forksjellige produktene i Norge: Bærbare, stasjonære, lcd-skjermer og til sist servere.

I fjor omsatte Acer for 100 millioner kroner i Norge, i år venter Jansen en omsetning på 130-140 millioner.