Online-spill tar innpå konsollene

Det er mye snakk om Xbox, Playstation og Gamecube, men nettspill øker mest.

I år omsettes det onlinespill for 24 milliarder kroner på verdensbasis. Om tre år er tallet 90 milliarder.

Dette viser beregninger fra OECD.

- Hovedårsaken til den voldsomme veksten er at stadig flere får bredbånd. Mange onlinespill krever rask internettforbindelse, sier Geir Kallmyr i bredbåndsleverandøren Lyse Tele til Newswire.

En annen grunn er at det har blitt vanskeligere å kopiere spillene ulovlig. Spillerne er i større grad avhengig av lisenskoder for å få tilgang.

Mer på nett

Mellom 650 000 og 750 000 nordmenn spiller tv- og dataspill jevnlig. Online-spillene øker mest av dataspillene. Konsollspillene vil fortsatt ha den største andelen av omsetningen om tre år, men taper terreng, ifølge beregningene fra OECD. 

- Vridningen mot internett fremskyndes også av at offlinespillene kommer med onlineversjoner. Pc- og konsollspillene blir mer og mer knyttet opp mot internett, sier Kallmyr.

Det finnes flere typer nettspill, fra enkle kortspill til store nettverkspill som World of Warcraft, Battlefield og norskutviklede Anarchy Online.

Fire av ti norske husholdninger har ifølge Newswire nå bredbåndstilgang - en økning på 11 prosent i løpet av det siste året.