Ønsker seg flaskehals-eksperter

Ønsker seg flaskehals-eksperter

LONDON: Oracles Norges-sjef, Hans Olav Hamran, savner folk som har så bred teknologikompetanse at de kan oppdage og fjerne flaskehalser i it-systemene.
LONDON: Databaseadministrasjon er blitt enklere de siste årene. Og de gamle databaseadministratorene er i ferd med å bli overflødige fordi stadig flere oppgaver blir automatisert. -- Kursene er blitt kortere, fastslår Hans Olav Hamran, administrerende direktør for Oracle Norge.

I stedet ser Hamran et nytt behov vokse fram.

-- Vi trenger folk som forstår større deler av teknologi-stacken. Jeg savner folk som har kompetanse på tvers av applikasjoner, mellomvare og operativsystem, og som har ordentlig forståelse for flaskehalser.

Linux bremses

Computerworld treffer den norske Oracle-sjefen på Oracle Open World i London hvor han har med seg 90 norske kunder og partnere. Oracles "Standard Edition"-versjoner av selskapets database og applikasjonsserver, rettet mot små og mellomstore bedrifter, åpner nye muligheter i et norsk marked dominert av mindre selskaper.

Samtidig har Linux fått bedre fotfeste i Norden enn i de fleste andre land i Europa, kanskje med unntak av Tyskland. Entusiasmen rundt Linux er en styrke for Oracle, som har Microsoft som hovedmotstander i kampen om de mindre kundene.

Men utviklingen bremses av de ikke finnes eksperter som er i stand til å se sammenhengen mellom de ulike programvarenivåene.

-- Linux-utrullingen forsinkes av at det mangler folk med breddekompetanse, sier Hamran.

I stedet for å flyte på Linux-bølgen, må Oracle sloss om gunsten til de uavhengige programvarelevendørene. Uten flest mulig av de mange små norske programvareselskapene og systemintegratorene på laget er det vanskelig å få innpass i mindre bedrifter.

Svært mange bedrifter har nemlig én eller flere applikasjoner fra lokale utviklingsmiljøer. Oracle og de andre store må kunne garantere at de små ikke kastes ut med badevannet dersom det gjøres endringer i it-strategien.

Går unna

Integrasjon står høyt på dagsorden i Oracle for tiden. Mens dyre integrasjonsløsninger fra spesialiserte selskaper som Tibco og Webmethods tidligere rådet grunnen alene, har alle de store it-selskapene nå integrasjonsløsninger i sine programvarepakker.

Oracle har lagt sin Integration Server inn i selskapets applikasjonsserver. Integrasjonsløsningen har slått an i Norge.

-- Jeg har aldri sett et produkt med så høy vinn-rate ute hos kundene, sier Hamran.

Blant annet har en rekke statlige etater fått øynene opp for verdien av integrasjon. Løsningen til Rikshospitalet i Oslo har høstet internasjonal oppmerksomhet.

Men Oracle har også sine svin på skogen når det gjelder integrasjon. Ulike programvareversjoner og ulike installasjoner fører til hodebry i mang en it-avdeling.

-- Det er nesten like vanskelig å integrere flere installasjoner fra en leverandør, som løsninger fra flere ulike leverandører, sier Hamran, som selv har følt problemene på kroppen i sin tid som konsulent.

Ifølge den norske Oracle-sjefen skyldes ikke kompatbililetsproblemene først og fremst ulik teknologi og versjonsnummer, men bruk av ulike datamodeller i de forskjellige installasjonene.