Opera blir helt gratis

Opera blir helt gratis

Opera kutter ut den påtvungne reklamen i gratisversjonen og slutter å ta seg betalt for en reklamefri nettleser.

Opera gir avkall på 55 prosent av nettleser-inntektene for å styrke markedsposisjonen. 

- Vi vil ha flere brukere og fjerner derfor alle hindringer for å bruke Opera, sier Tor Odland, kommunikasjonssjef i Opera Software.

En reklamefri, fullverdig og helt gratis versjon Opera-nettleseren kan lastes ned nå fra www.opera.com.

- Ved å fjerne reklamebanneret og lisensavgiften vil vi oppmuntre mange nye brukere til å oppdage hastigheten, sikkerheten og den enestående brukervennligheten i Opera-nettleseren, sier Jon S. von Tetzchner, administerende direktør i Opera Software.

Positivt marked

Markedet har reagert positivt på meldingen, og Opera-aksjen er opp fra 19,30 i morges til 20,30 kroner kl. 11.30.

Opera-aksjen har ligget mellom 8 og 10 kroner  fra i fjor høst og fram til juli i år. Etter det har flere gode nyheter sendt den opp til dagens nivå på rundt 20 kroner. Opera har nå en markedsverdi på i overkant av 2 milliarder kroner.

Google-avtale

Dagens beslutning gjør at Opera risikerer å tape inntekter på kort sikt.

- Men vi har fått en bedre avtale for plasseringen vår av søketjenesten Google. Dette vil veie opp. Vi går nå mot massemarkedet, sier Odland.

Operas inntekter fra nettleseren har vært delt mellom lisensavgifter (30 prosent), reklameinntekter (25 prosent) og søkeinntekter (45 prosent).

Avtalene med Google er nå styrket, uten av Odland kan konkretisere tallene.

Små inntekter

Ifølge Opera er det bare 1 til 3 prosent av de som har lastet ned nettleseren, som har kjøpt den. Den fullverdige nettleseren kostet fram til i dag 39 dollar, og det inkluderte full brukerstøtte. Brukerstøtte blir nå tilgjengelig for 24 euro i året.

Ifølge Opera ble nettleseren lastet ned omtrent 20 millioner ganger i løpet av 2004. Inntektene på nettleseren i 2004 utgjorde 33 millioner kroner av en totalomsetning på rundt 100 millioner.

Alternativ vekst

De alternative nettleserne har det siste året vokst kraftig på bekostning av den suverene markedslederen, Microsofts Internet Explorer.

Men ifølge en fersk måling er det Firefox og Netscape som står for det meste av veksten. I samme måling er Opera den femte mest nedlastede netteseren, og den lille norske fra Sannerbrua har til hensikt å ta igjen litt av forspranget.

- Men vi har en jobb å gjøre i forhold til disse statistikkene. Mange servere definerer Opera som Internet Explorer, fordi vi oppgir at nettleseren skal "leses" slik. Vi har nok en større andel en 0,69 prosent i realiteten, sier Odland. 

Du kan lese mer om Opera versjon 8.0 her, og en liste over endringer i 8.5 finner du her.