BOLLYWOOD-DANS: Opera feirer 50 millioner brukere i India med flashmob på lokalt kjøpesenter utenfor New Delhi. Foto: Opera

50 millioner brukere

Opera Mini er nå den tredje mest brukte mobil-applikasjonen i India etter Facebook og Whatsapp.

Det er klart Opera-sjef Lars Bilesen måtte stille opp i egen person da Opera Mini passerte 50 millioner brukere i India.

- India er et slikt fargerikt sted, og jeg er veldig glad for å være her. Milepælen på 50 millioner brukere må opplagt feires, på indisk vis, sier Boilesen i en melding.

(Du kan se video av flashmob og Boilesen-shake nederst i artikkelen.)

Nettleseren Opera Mini, for mobiltelefoner, er nå den tredje mest brukte applikasjon i landet, etter Facebook og Whatsapp.

Det indiske markedet er også det klart største på verdensbasis for Opera. Nettleseren skal være spesielt populær på grunn av komprimeringsteknikker som krymper nettsider ned til en håndterbar størrelse for både god hastighet og lavere pris for indiske mobilnettbrukere, og for spesielt lave krav til maskinvare på mobiltelefonen.

Selskapet har dessuten inngått avtale om pre-installasjon av programvaren med hele 16 mobilprodusenter i det indiske markedet. I sum betyr det at Opera Mini er forhåndsinstallert på over 350 forskjellige modeller med Android som selges i India.

Ifølge Opera økte antall brukere med totalt 110 prosent på alle flater i løpet av det siste året, og India står for halvparten.

Se video: Flash mob in India celebrating Opera Mini